Egyke a horvátoktól

iho/vasút   ·   2011.09.19. 12:23
kiskep2

Horvátország megpróbálkozott a saját korszerű elővárosi motorvonatok saját gyártásával. Időszerű, hiszen a vasúttársaság erre a célra bevetett járművei nemhogy tinédzserek, hanem lassan negyvenesek lehetnek koruk alapján. A Ganz-MÁVAG JŽ3-as jellegű villamos motorvonatai 1977-ben kezdték meg a szolgálatukat az akkori Jugoszláviában, egészen pontosan a zágrábi, majd az intercity kivitelek a szarajevói vasút-igazgatóság területén. A jugoszláv hálózat nem volt ugyanis egységes villamosítás szempontjából sem. A ljubljanai igazgatóság egyes vonalai ugyanis 3000 V egyenfeszültséggel, míg a túlnyomó többség 25 kV 50 hertzes váltakozó feszültséggel lettek villamosítva. Nem kerültek az új magyar vonatokból Belgrádba, de Nis környékére sem. A délszláv háború után a horvát vasút huszonnégy háromkocsis egységet vett állományba, de csak nyolcat újított fel az ezredforduló környékén.
2011-es szállítási határidővel tehát két új motorvonat léphet szolgálatba a horvát vasutaknál. A járművek a mai trendeknek megfelelően épültek, tehát alacsony padló (600 milliméter sínkorona felett), teljesen klimatizált utastér, inverteres áramátalakítás, visszatáplálás lehetősége. Összesen 189 utast szállíthatnak ülve, további 281-et pedig állva 2000 kilowattos teljesítményük segítségével. A 75 méteres vonatban egységenként egy zárt rendszerű toalett is van. A maximális sebesség a horvát hálózat lehetőségeihez igazítva 160 kilométer óránként, de a horvát kettős mellett a bosnyákok egyik vasútja (Zeljeznice Federacije Bosne i Hercegovine, a másik a boszniai szerbek vasútja, a Zeljeznice Republice Srpske) is rendelt belőle egyet, de inkább regionális feladatkörbe, megváltoztatott belső elrendezéssel.
A horvát egyes számú pedig júniusban megkezdte üzemét a zágrábi kínálati, de nem ütemes menetrendű elővárosi hálózat Dugo Selo–Savski Marof (Harmica) között. A kezdeti problémákat leküzdve érdekes színfolttá válhat a csigaszemfényszóróival, tekintve, hogy a Končar képes volt már Zágráb számára 142 alacsonypadlós villamost leszállítani, amelyek a mindennapi üzemben is jól muzsikálnak.

A motorvonat próbafutáson. A képre kattintva fotógalériát tekinthetnek meg.<br>(fotó: Branimir Butinovic)

Kapcsolódó hírek