Elbukott a harmadik pálya, Európa legforgalmasabb reptere nem bővíthető

iho   ·   2020.02.29. 15:00
cim
Megszületett legfelsőbb szinten a döntés, Heathrow harmadik pályájának megépítését törvényellenesnek minősítette a fellebbviteli bíróság. Ráadásul az ítélet két pillérre alapoz, a brit kormány 2050-ig szóló kibocsátáscsökkentő terveire, és – ami a reakciók szerint globális precedens – a 2015-ben született párizsi éghajlatvédelmi egyezményre.

Az évi nyolcvanmillió utassal a világ legforgalmasabb légikikötői közé tartozó londoni Heathrow sok-sok éve küszködik kapacitása bővítésének feladatával, merthogy már évek óta lehetőségeinek határán dolgozik két párhuzamos, kelet-nyugati irányú pályájával. 2018-ban, az akkori Theresa May kormány döntése után parlamenti szavazás is megerősítette a harmadik pálya tervét, természetesen a környezetvédők azonnal megtámadták ezt a döntést is, ennek a pernek született meg most a végleges ítélete.

A tervek szerint az új betont a mostaniaktól északra és nyugat felé eltolva építették meg – elvetve az olyan izgalmas verziókat, mint hogy annyira hosszabbítsák meg a mostani 27R-09L pályát, hogy azon a leszállók után, egy hatszáz méteres biztonsági zóna közbeiktatásával, felszállásra is felgurulhatnának a gépek.

A vágyott látkép a hármas pályával (fotó, fantáziarajz: Heathrow Airport)

Az ezek szerint rövid életű, 2018-as zöld jelzés egyben annak is elvetése volt, ahogy az akkori külügyminiszter, korábbi londoni főpolgármester, jelenlegi miniszterelnök politizált a délkelet-angliai légiközlekedés dolgában, aki még 2015-ben jelentette be, saját testével állítja meg a bulldózereket, ha nekilátnak az építkezésnek. Boris Johnson álma egy teljesen új, hatalmas légikikötő lett volna a Temze torkolatvidékén, aminek a költségeit, beleértve az odavezető közúti és gyorsvasúti kapcsolat finanszírozását, egyetlen korábbi kormányzat és egyetlen komoly pénzügyi csoport sem vállalta fel.

Viszont érdekesmód az otthoni pálya előnyeit élvező, a British Airwayst is magába foglaló IAG-csoport vezetője, Willie Walsh egyáltalán nem tartozik Heathrow új pályájának szorgalmazói közé, ami azért érthető, mert a BA már gyakorlatilag teljesen kiépítette a Heathrow-ra alapozott hálózatát, a további leszállás lehetőségek inkább bővítenék a más légitársaságok esélyeit, mint a Britishét. Johnson pedig mostanság nem annyira a torkolati álomrepteret emlegeti, hanem azt, hogy inkább Birmingham bővítésével csökkentsék a Heathrow-ra nehezedő nyomást.

A mai reptér, kapacitása határán, de a Britishnek nem létkérdés a bővítés

Vannak, akik olyan levezetéseket tesznek közzé, amelyek szerint a légiközlekedés bővülésének nincs közvetlen hatása a kereskedelem és az ipar fejlődésére, mások szerint azonban az üzleti lehetőségek és a munkahelyteremtés esélyei buknak a harmadik pálya tervével.

Magának a repülőtérnek a szóvivője jelezte, az új pálya letiltása erősen veszélyezteti az ország Brexit utáni gazdasági növekedését, és állítja, Heathrow a harmadik pálya üzemeltetésével is képes teljesíteni a környezetvédelmi előírásokat, ennek bázisán fognak fellebbezni az ítélet ellen.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés

A Yunex Traffic városi forgalomirányítási megoldása immáron egész Londonban működik

iho.hu   ·   2024.06.09. 08:20

A hosztolt UTC-UX rendszernek a bevezetése hatékonyan helyettesíti a Transport for London meglévő, elöregedő rendszerét. A továbbfejlesztett felhasználói felületek bevezetése, valamint az új funkciók – beleértve az automatikus adatbázis-frissítéseket, a buszprioritási képességeket és az új UTC-rendszert – bíztató jövőképet teremtenek a brit főváros forgalomirányításának és úthálózatának.