Eldőlt: az Alstomtól vesz IC-motorvonatokat az NS

iho/vasút   ·   2016.07.21. 13:45
400px_ns_alstom_ic

A nyolcszázmillió euró értékű megállapodás hivatalos véglegesítésére a napokban kerülhetett sor, miután az NS tenderén szintén induló Siemens fellebbezését elutasították. Az alaprendelés negyvenkilenc ötrészes és harminc nyolcrészes, újgenerációs intercity-kivitelű (ICNG) Coradia-vonatra szól. A kontraktus lehetővé teszi további, opciós szerelvények lehívását is. A járművásárlás része az NS két és félmilliárd euró összértékű, flottamodernizálási nagyberuházásának. A program értelmében eddig ötvennyolc Stadler Flirt-motorvonatot, valamint száztizennyolc CAF Civity-motorvonatot szereznek be, továbbá felújítanak nyolcvanegy kétszintes VIRM-motorvonatot is – adja hírül az International Railway Journal.

A járművek legnagyobb üzemi sebessége kétszáz kilométer per óra lesz, és mind a másfél kilovoltos egyenáramú hagyományos, mind pedig a huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal villamosított, nagysebességű HSL-Zuid vonalon közlekedhetnek majd. A vonatokra feltelepítik a kettes szintű ETCS-t, valamint a holland vonatbefolyásolási rendszert is. Az Alstom motorvonatai az NS jelenlegi, többáramnemű, százhatvan kilométer per órás sebességre képes Traxx-mozdonyokból és ICR-kocsikból álló, hagyományos szerelvényeit váltják fel, amelyek nem alkalmasak a nagysebességű közlekedésre. Az opcionális vonatokat igény szerint akár a három kilovoltos egyenáramú belga hálózaton való használatra is alkalmassá teszi az Alstom.

Az Alstomtól szerez be hetvenkilenc új generációs IC-motorvonatot az NS, a szerelvények 2021-től állhatnak forgalomba (látványterv: Alstom)

Az NS szerint a már jól bevált technológián alapuló, mégis jövőbe mutató szerelvények egyszerre fogják képviselni a gyorsaságot, a komfortot és a hozzáférhetőséget. Az összesen körülbelül huszonötezer ülőhelyet biztosító motorvonatok két osztályra osztott utastere a munka, a pihenés és a társasági élet számára is külön szakaszokkal szolgál majd. Minden ülésnél lesz konnektor és USB-csatlakozó, a további kényelemért ingyenes wifi, utastájékoztató kijelzők, intelligens vezérlésű LED-világítás, biztonsági kamerarendszer, vészjelző gombok, valamint akadálymentesített WC felel. A végleges kinézetről az utasokkal, az utazó- és karbantartó személyzettel, valamint a takarítókkal egyeztetve, 2016–2017 során születik döntés.

A legújabb holland IC-vonatok igazi európai járművek lesznek: a tervezés és a fejlesztés az Alstom franciaországi, Saint-Ouen-i, valamint a Németországban található salzgitteri üzemegységeiben történik, az összeszerelés azonban már a lengyelországi, katowicei egység feladata lesz. A fedélzeti jelzőberendezések a belgiumi Charleroi-ból érkeznek, az üzembe helyezést, a garanciát, a támogatást, a képzést és a szolgáltatásokat a hollandiai Ridderkerkben kezelik. Az Alstom számos francia egysége működik majd együtt a vonatok létrehozásában: a belső berendezéseket Valenciennes-ben készítik majd el, a vezetőfülkék kinézetét Reichshoffenben tervezik meg, a vontatómotorok Ornans-ból érkeznek, Tarbes-ban tervezik meg a vontatási átalakítókat, és gyártják le a teljesítménymodulokat, Villeurbanne-ban pedig az elektronikai eszközöket, valamint az internetes és az utastájékoztató rendszereket hozzák létre.

Az első, nullszériás szerelvények 2017–2018 során készülhetnek el. Ezek először a Rail Tec Arsenal bécsi klímakamrájába kapnak „beutalót”, majd kijelölt tesztpályákon végeznek velük futópróbákat. A tervek szerint 2019-ben kezdődhetnek meg a próbafutások a holland vasúthálózaton, a sorozatgyártás is ezt követően indulhat meg. A legújabb generációs IC-motorvonatok 2021-ben állhatnak forgalomba a HSL-Zuidot használó Amszterdam–Rotterdam–Breda viszonylaton, később pedig Hága és Eindhoven között is, ahol Rotterdam és Breda között hasíthatnak majd a nagysebességű pályán – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.