Elektromos buszt tesztel a DKV Debrecenben

MTI/iho   ·   2020.09.01. 12:00
mercedes_ecitaro_db

A Mercedes-Benz eCitaro egy hónapig járja a cívisváros útjait, menetrend szerinti járatokon, melyeken ingyen lehet utazni.

Debrecenben kezdődik meg a kormány által kezdeményezett és támogatott Zöld busz program demonstrációs szakasza: a mintaprojekt keretében szeptember elsejétől 30-áig egy teljesen elektromos Mercedes eCitaro autóbusz közlekedik a hajdúsági megyeszékhely helyi közösségi közlekedésének részeként, menetrendszerinti járatokon. A járművet hétfőn mutatták be a Nagyerdőben.

Az elektromos autóbuszt az utasok díjmentesen próbálhatják ki, ehhez a kormány 56 millió forintos támogatást nyújt. A program következő szakaszában további 800 millió forinttal támogatják az első elektromos buszok beszerzését, amelyekből Debrecenbe is jut majd.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára, Kaderják Péter elmondta: Magyarország 2050-re a klímasemlegességet célozta meg, a most indult Zöld busz program fontos lépés ebben. Magyarországon is kiemelt klímapolitikai program a közlekedés zöldítése: az összes emisszió húsz százalékáért a közlekedési szektor, azon belül pedig a kibocsátások 98 százalékáért a közúti közlekedés a felelős. A kormány februárban jelentette be a klíma- és természetvédelmi akciótervet, amelynek fontos része a Zöld busz program. Ennek keretében tízéves időtávban 36 milliárd forinttal támogatja a kormány az elektromos buszok beszerzését. A tervek szerint tíz éven belül minden második busz környezetbarát lesz a nagyvárosok helyi közlekedésében.

A teljesen elektromos üzemű, zéró emissziós Mercedes eCitaróval egy hónapig, díjmentesen lehet utazni Debrecenben (fotók: Czeglédi Zsolt/MTI)

Debrecen élen jár a környezetbarát közösségi közlekedés kialakításában: 2009 nyarán az első olyan nagyváros volt az országban, mely a teljes flottát lecserélte az akkor legkorszerűbbnek számító, Euro 5 emissziós autóbuszokra. A szóló Volvo Cívis 12 és csuklós Cívis 18 típusú kocsikkal évente mintegy ötszáz tonna károsanyag kibocsátással csökkent a környezeti terhelés.

Az ITK Holding Zrt. leányvállalata, az Inter-Tan-Ker Kft. által rendelkezésre bocsátott Volvók az érvényes közszolgáltatási szerződés értelmében már csak egy évig járnak a város utcáin: 2021-től új járműparkot kell üzembe helyezni Debrecenben. Ehhez járulnak majd hozzá az elektromos buszok.

A cívisváros Debrecen 2030 elnevezésű város- és gazdaságfejlesztési programjának fontos célja, hogy zöldebb legyen a város. A program zászlóshajó-projektje a Zöld busz program, a Civaqua vízgazdálkodási program, a zöld buszvárók kialakítása, a faültetési program és egy naperőmű építése.

Az elektromos buszt üzemeltető ITK Holding elnök-vezérigazgatója, Kossa György elmondta: a bemutatott kétszer két ajtós, alacsonypadlós jármű Németországban készült, egy feltöltéssel több, mint kétszáz kilométert tud megtenni. Debreceni autóbuszgyárában a vállalat körülbelül hétszáz embert foglalkoztat, hamarosan új gyártócsarnokot is avatnak. Az idén egy műszakban összesen 460 autóbuszt – közöttük Mercedes-alvázra karosszált Reformokat – gyártanak vagy szerelnek készre; az üzemben két műszakban évente akár 800–900 busz is készülhet majd. A gyártó egy új gyáregységet is épít a cívisváros déli ipari övezetében, melyben alternatív meghajtású buszokat is fognak készíteni.

Az ITK által gyártott, városi közlekedésre tervezett, alacsony belépésű Reform 500-as busz prototípusa 2018 decembere óta dolgozik a cívisvárosban, az ITK-leány Inter Traction Electrics Kft. (ITE) által készre szerelt öt Mercedes-Benz Conecto G típusú, alacsonypadlós csuklós kocsi pedig tavaly május óta erősíti a helyi flottát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek