Elektromosok kötelékben: repül a második eFusion

iho   ·   2017.09.28. 13:45
cim

A magyar Magnus Aircraft Zrt. elkészítette második gépét a Siemens SP45-ös meghajtási rendszerrel, miután az első gép, amelyet most egy éve mutattak be Matkópusztán, már 180 órát repült. Vagyis, amint ezt az egyik gép személyzete: a Siemens Hungary elnöke, Dale A. Martin és a Siemens Corporate Technology képviseletében Frank Anton büszkén jelentette, megvalósult az első kötelékrepülés, amit két, tisztán elektromos meghajtású repülőgép hajtott végre.

Mint arról beszámoltunk, az együttműködés lényege egy egyszerűen kezelhető, kompakt, megbízható akkumulátoros rendszer beépítése a kétüléses, magyar konstrukcióba, amelynek révén környezetkímélő, alacsony zajszintű, hasznos eszközt tudnak ajánlani, elsősorban kiképzési célra. A gép ugyanis, és ebben is különbözik más, létező elektromos konstrukciótól, alkalmas alapfokú műrepülésre is. Mint ezt már korábban jeleztük, az alapfokú oktatási célokon túl a konstruktőrök számítanak arra, hogy a gépet azok a cégek is tudják hasznosítani, amelyek közforgalmi pilótáknak nyújtanak lehetőséget manuális készségeik frissítésére, erősítésére, hiszen a két feltöltés közti idő inkább kedvez a repülőtér légterében végrehajtható vészhelyzeti gyakorlásra, mint hosszabb útvonalrepülésekre.

Arról a második gép belépését és a kötelékrepülés hírül adó gyári anyag nem beszél, hogy az akkumulátor tovább bírja-e, mint a tavaly említett fél óra, de az is biztos, hogy a Siemensnek még távlatosabb elképzelései is vannak: az eFusionnel kikísérletezett meghajtás alapja lehet a nagyobb gépeken is használatos rendszerek fejlesztésének.

Hogy az elektromos repülés mennyire intenzíven kutatott témája a mai aviatikának, arra elég sok példát találunk szerte a világban. A sportrepülésben már eléggé elterjedt, különösen az új és legkisebb, 13 méteres géposztályban, hogy a vitorlázógép saját kis elektromotorjával száll fel vagy jut vissza a repülőtérre, ha elfogynak a termikek. Hírt adtunk arról az ambiciózus izraeli fejlesztésről, amelynek célja egy kilenc személyes, teljesen elektromos meghajtású üzleti gép kialakítása lenne, egy a farokrészen elhelyezett nagy és két kisebb szárnyvégi tolólégcsavarral. Egy töltéssel ezer kilométeres hatótávolsággal és 240 csomós utazósebességgel repülne, tehát kb. két és fél órás utakon.

Jónéhány érdekes elképzelésen dolgoznak az Egyesült Államokban is, és ez már összefügg a legérdekesebb friss hírrel:  Az európai easyJet az amerikai Wright Electric nevű céggel kooperál egy rövid, 540 kilométeres utakra tervezett, de „igazi” utasszállító fejlesztésére. A mai diszkont- és regionális társaságok valóban repülnek ilyen eléggé kurta vonalakat is, gondoljunk például az egyik legzsúfoltabb európai várospárra: Párizs–London, vagy amerikai relációban például a New York és Boston közötti sűrű légiforgalomra.

Ezeknek a teljesítése különösen vonzó lenne kerozin felhasználása és károsanyag-kibocsátás nélkül, alapozva mindezt az amerikai cég új akkumulátoros technológiájára, amely új energia-tárolásra alkalmas anyagokat és a maiaknál jóval könnyebb akkumulátorokat jelent, állítja a vállalat, anélkül, hogy ennek részleteibe belemenne.

A Wright Electric, mint portálunk is beszámolt róla, tavasszal jelentette be, hogy a B737/A320-as gépcsaládok kategóriájába tartozó, 150 személyes típus kialakításával foglalkozik, amely, ha csak tisztán elektromos meghajtást használ, akkor valóban csak 330 mérföldre képes, de hibrid meghajtással, vagyis ha a fel- és leszálláskor „besegítenek” hagyományos légcsavaros gázturbinák, akkor akár az egész amerikai kontinens átszelésére is alkalmas lenne.

A cég honlapján már meg is jelent az új konstrukció easy-festésű fantáziarajza, amelyen ugyan ilyen szárnyvégi kiegészítő hajtóművek nem láthatók. Viszont a szárnytőnél van egy többszörösen megosztott beömlő-szerűség, ez a szárny további felületétől elválasztott, vastagabb belső szekció lehet egyrészt szintén hordfelület, másrészt feltehetően benne rejtőznek az elektromos motorok.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.