Éljen a határnyitás!

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.12.09. 13:45
kiskep

Az idei menetrendváltás a határnyitásokról fog szólni Csehországban. Bővül a cseh–német határ menti vasúti kapcsolat, két cseh–lengyel határátkelőn is újraindul a személyszállítás, de van ahol műszaki okokra hivatkozva nem járnak majd vonatok.

Megérkezett Németországba az első személyvonat (fotó: ZelPage.cz)

Ahogy azt előző cikkünkben már jeleztük, december 13-ától újra közlekednek személyvonatok a csehországi Cheb és a bajorországi Hof között. A második világháború óta nem járt erre személyvonat, kivéve a híres „Szabadság Vonatát” 1951-ben. A vasútvonal éppen most százötven éves, de történelmi okok miatt csaknem a időszak fele úgy telt el, hogy nem közlekedtek rajta személyvonatok. Most ez megváltozik, hiszen a menetrendváltástól napi kilenc pár alacsonypadlós Stadler RegioShuttle RS1 típusú szerelvény jár majd a pályán. Nemcsak a felújított (inkább újraépített) Aš–Selb-Plöβberg szakaszon jár majd személyvonat, de az államközi megállapodás értelmében a vonatok a Marktredwitz–Cheb–Aš–Selb-Plöβberg–Hof Hbf. vonalon – ezzel lényegében összekötve két németországi kistérséget Csehországon keresztül. Az új kapcsolattól nindkét fél azt várja, hogy megnő az idegenforgalom, sőt a csehek könnyebben jutnak majd el munkahelyeikre is (a 8,5 eurós minimálbér sokak számára vonzó). A vonatok menetrendje itt található.

Egy másik sikertörténet a sziléziai vasúti kapcsolat újraindítása. December 13-ától ugyanis Csehország és Lengyelország között két határállomáson is megindul a szeméylforgalom. Az egyik a Český Těšín és Cieszyn közötti vasúti kapcsolat, ahol hat vonatpár kétórás követéssel közlekedik majd a kettévágott sziléziai városban. A szerelvényeket a Cseh Vasutak Regionovái alkotják majd. A vonatok végállomása cseh oldalon Frýdek-Místek városa lesz – lásd a menetrendet. A másik megújuló vasúti kapcsolat az ismertebb Bohumín–Chalupki határátkelőn keresztül valósul meg. Itt napi négy vonatpár közlekedik majd Bohumín és Katowice / Racibórz / Rybnik között. A szerelvényeket a lengyelek állítják ki, EN57-es sorozatú vonatokra lehet itt számítani.

Festői vidék az Óriáshegység környéke (fotó: České dráhy)

Van azonban egy negatív példa is: minden jel arra mutat, hogy kudarcba fullad a beharangozott hegyvidéki határátkelőn keresztül közlekedtetett személyvonatok projektje. Jó előre bejelentették, hogy az Óriáshegységben található cseh Harrachov és lengyel Szklarska Poreba között december közepétől korszerű, Stadler RegioShutle szerelvények járnak. Ez a terv azonban meghiúsulni látszik, mert a lengyel közlekedési hatóság eddig nem adta ki a hatósági engedélyt, azaz a szerelvények nem közlekedhetnek. A Cseh Vasutak tájékoztatása szerint december közepétől március végéig műszaki okok miatt szünetel a közlekedés. Titkonn azonban mindenki abban bízik, hogy néhány napon belül mégis meglesz a szükséges engedély, és Liberecből (Reichenberg) átszállás nélkül korszerű vonattal a lengyel Szklarska Porebába lehet majd utazni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek