Elkészült az első Phileas troli

Ács Attila   ·   2012.02.15. 15:00
phileastroli_fooldal

Közel 10 évvel ezelőtt mutatkozott be a VDL-csoport különleges, elsősorban BRT feladatkörre szánt csuklósa, a Phileas. A busz jelenleg 18 méteres szimpla-, illetve 24 és 26 méteres duplacsuklós kivitelben kapható, de még a leghosszabb változat is kiválóan fordul, hiszen az összes kerék kormányozható.

A karosszéria alumíniumból és műanyagból készült, ami súlycsökkenést eredményezett, így kitűnő alapként szolgál a különböző alternatív hajtásrendszerek beépítéséhez. Eddig hibrid (dízel-elektromos vagy LPG-elektromos) és üzemanyagcellás-hibrid változatok készültek, tavaly jelent meg a palettán a trolibuszváltozat is, amelynek első példányát olasz megrendelésre gyártották le.

Az első Phileas csápokkal<br>(fotó: trolleymotion.com)

Az újdonság a Phileas buszokhoz hasonlóan szintén ezüstszínű fényezést kapott, ezt a bemutatóra színes dekorációval dobták fel. Háromajtós, teljesen alacsony padlós, elektromos berendezései a Vossloh-Kiepétől származnak, és önjáró üzemmódra is képes, hiszen dízelmotorral is felszerelték.

Különlegessége az automatizált üzemmód lenne, ami azt jelenti, hogy a troli az elkülönített pályán az úttestbe épített jeladók segítségével a vezető beavatkozása nélkül kanyarodik, gyorsít, lassít, illetve áll be a megállóba. Ezt ugyan már a legelső eindhoveni buszok is tudták, a prototrolinál azonban még fejlesztésre szorul a rendszer, ezért egyelőre a további öt szériajármű gyártása is várat magára.

A vonal egy félig kész szakasza<br>(fotó: trolleymotion.com)

A Phileasokhoz tartozó trolivonalat az eredeti tervek szerint tavaly kellett volna átadni, viszont egyelőre még csak egy része, egy korábbi vasútvonal helyén épített szakasz készült el. A teljes vonal egyébként Pescarát köti majd össze Montesilvanóval, a hossza 8,2 kilométer lesz, és 24 megállóhelyet alakítanak ki. A 135 fős befogadóképességű járművek a tervek szerint 10 percenként követik majd egymást, az átlagsebességük a vonalon 21 kilométer per órára adódik. Már gondolkodnak a vonal meghosszabbításán is, egyfelől a repülőtér, másfelől Francavilla al mare irányába.

A projektnek azonban nem örül mindenki: egyesek a nyomvonal mentén található terület átépítése miatt tiltakoznak, míg mások a beruházás 25 millió eurós árát sokallják, és különböző összefonódásokat sejtenek.

Kapcsolódó hírek