Elkészült az integrációs javaslat
Az erről szóló javaslatukat hamarosan a nemzeti közlekedési tárcák elé terjesztik - közölte a Ceurina Kft., a Centrope magyarországi képviselője.
A Centrope kedden Bécsben megtartott szimpóziumán a közép-európai régió közlekedési vállalatainak vezetői, közlekedésfejlesztési szervezeteinek szakértői és a városi és tartományi főépítészek vettek részt. Magyar részről a találkozón a MÁV, a MÁV-Start, a GySEV, a Vasi és a Kisalföld Volán, továbbá két megyei önkormányzat vezetői és szakemberei, valamint Győr város főépítésze vettek részt.
Centrope az osztrák Bécs, Alsó-Ausztria és Burgenland tartományok, a dél-morvaországi cseh, a pozsonyi és nagyszombati szlovák régiók, Győr-Moson-Sopron és Vas megye, valamint Pozsony, Brno, Eisenstadt, Győr, Sopron, St. Pölten, Szombathely és Nagyszombat városok közös kezdeményezése. A szövetségre lépett térségben összesen 6,5 millió ember él.
Szokolay Örs, a Centrope magyarországi képviseletvezetője elmondta: a tanácskozáson közös tömegközlekedési struktúra megvalósításáról döntöttek. Az új szerkezetben jelentősen rövidül a régión belüli utazás időtartama, gazdaságos és utasbarát közösségi közlekedés lép a jelenlegi, több tagországban már elavult rendszer helyébe.
Egyetértés volt a Győr-Pozsony vasúti közlekedés mielőbbi újraindításának kérdésében is, az ügyben a szakemberek közösen fognak lobbizni a nemzeti hatóságoknál.
Nem lehet tovább halogatni az egységes álláspont kialakítását az észak-déli, transzeurópai közúti és vasúti közlekedési folyosó útvonaláról sem. A 2014-ben kezdődő új uniós költségvetési időszakban csak akkor lesz esély forrást szerezni a Nyugat-Dunántúlnak is jelentős fellendülést eredményező projekthez, ha az érintett országok közösen és egyetértésben tudnak fellépni a megvalósítás érdekében – hangoztatta Szokolay Örs.
Az együttműködés legújabb, 2010-ben indított projektje a Centrope capacity. Az uniós forrásból négy millió euróval támogatott kezdeményezés keretében létrehozzák a Centrope tizennégy városát és régióját összekapcsoló intézményrendszert, és meghatározzák a 2013-tól induló, többségükben uniós forrásokból finanszírozott közös fejlesztések irányait. A munkamegosztásban az országok egy-egy témakör koordinálását vállalták magukra, így a csehek az emberi erőforrások, az osztrákok a tudásrégió, a szlovákok a kultúra és a turizmus, a magyarok pedig a területi integráció felelősei.