Elkezdődött a nagy budai peronfelújítás

iho/vasút   ·   2016.06.16. 10:25
szabhid_elkezd0

Kisebb délutáni terepszemlénk alkalmával sem látszott túlzottan jobbnak a helyzet, ami a forgalmi dugókat illeti. Mivel az igazi nyaralószezon még nem kezdődött el, az autók száma ugyan kevesebb a megszokottnál, de a Szabadság híd kiesése a Bartók Béla úton elég komoly dugókat tud generálni. A 7-es buszcsalád és a villamospótlók menetrendje így elsőre – a vázolt okok miatt – eléggé hektikusnak tűnik, a Villányi úti visszafogásnál az egyszerű vágánykapcsolat hátrányai miatt fel-feltorlódnak a 17-es és a 61-es villamosok. Tekintse meg fotógalériánkban a délutáni képeket!

Korábban írtuk:

A Szabadság hidat erre az időszakra teljesen lezárják nemcsak a villamos-, de a közúti forgalom elől is, ugyanis felújítják a leromlott műszaki állapotú Bartók Béla úti villamospálya Móricz Zsigmond körtér–Szent Gellért tér közötti szakaszát. Ezzel egyidejűleg harmincöt dél-budai villamosmegálló-peront akadálymentesítenek a Fehérvári úton és a Bartók Béla úton, a munkálatok miatt az érintett területeken szünetel a villamosközlekedés. Ezeken a szakaszokon jelentős részben alacsonypadlós, légkondicionált pótlóbuszokkal lehet utazni, amelyek a Szabadság híd helyett az Erzsébet hídon át haladnak.

A BKK azt javasolja, hogy aki teheti, a sűrítve közlekedő M4-es metróval utazzon! Dél-Buda felől a Fővám tér és a Kálvin tér az M4-es metróval lesz elérhető, míg az Astoriára vagy a Deák Ferenc térre utazóknak pótlóbuszra érdemes szállniuk. A BKK kéri az utasokat, ne megszokásból közlekedjenek, indulás előtt tájékozódjanak az utazási lehetőségekről, az eljutás módjáról. Közúti forgalmi változások lesznek, vannak a Szent Gellért téren, a Bartók Béla úton, a Móricz Zsigmond körtéren és a Fehérvári úton is. A Budapesti Közlekedési Központ mindent megtesz annak érdekében, hogy a nyáron zajló felújítási munkák a lehetőségekhez képest a legkevésbé okozzanak nehézséget a fővárosban közlekedőknek. A BKK minden érintett járaton és vonalon írásos és hangos utastájékoztatást nyújt, a megállóhelyeken plakátokat helyez ki a javasolt kerülőutakról, és 30 ezer szórólapot osztanak az arra közlekedőknek a változás első napjaiban.

A lezárás első napján. Szokni kell az autósoknak is az új helyzetet. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: MTI/Szigetváry Zsolt)

Nézzük mindezt a gyakorlatban!

A tanítási szünet ideje alatt szünetel a villamosközlekedés

  • a Bartók Béla úti villamosok (19-es, 49-es) vonalán Kelenföld vasútállomás és a Rudas Gyógyfürdő (19-es), illetve a Deák Ferenc tér (49-es) között,
  • a Fehérvári úti villamosvonalakon (17-es, 41-es, 47-es, 48-as) pedig a járatok dél-budai végállomása és a Móricz Zsigmond körtér (17-es), Rudas Gyógyfürdő (41-es), illetve a Deák Ferenc tér (47-es, 48-as) között.

A 17-es villamos a Bécsi út/Vörösvári út és a Móricz Zsigmond körtér M között közlekedik, a 19-es és a 41-es villamossal pedig a Bécsi út/Vörösvári út és a Rudas Gyógyfürdő között lehet csak utazni. A 47-es és a 49-es villamost a teljes vonalon autóbusz pótolja. Az 56-os és az 56A villamos Hűvösvölgytől a Rudas Gyógyfürdőig jár, míg a 61-es Hűvösvölgytől a Móricz Zsigmond körtérig, a Villányi úti végállomásig. Az 59-es és az 59A villamos kivételével tehát minden budai villamosjárat közlekedése változik.

Aki a villamosforgalomból kieső dél-budai területekre igyekszik, annak pótlóbuszra kell majd szállnia:

  • a Savoya Park felé a Móricz Zsigmond körtér M-ről induló 17-es jelzésű pótlóbusszal,
  • a Kamaraerdei Ifjúsági Park pedig ugyaninnen a 41-es jelzésű busszal érhető majd el.
  • 47-es jelzéssel indul busz a Deák Ferenc tér M és a Városház tér között – a Szabadság híd lezárása miatt – az Erzsébet hídon át,
  • 49-es jelzéssel Kelenföld vasútállomás M és a Deák Ferenc tér M között, szintén az Erzsébet hídon,
  • továbbá 48-as jelzéssel busz közlekedik a Deák Ferenc tér M és a Fővám tér M között.

A Fehérvári úton közlekedő buszjáratok és a pótlóbuszok is a Szerémi útra terelve közlekednek. Ennek oka, hogy a Budafok kocsiszín előtt zajló közmű- és vágányépítés miatt a Fehérvári út le lesz zárva a közúti forgalom elől a Mezőkövesd út környezetében. A peronépítési munkák miatt a Fehérvári út a Vegyész utca és az Építész utca között csak a centrum felé lesz járható.

A villamos- és a közúti forgalom elől lezárt Szabadság hidat ebben az időszakban csak a gyalogosok és a kerékpárosok (utóbbiak a közúton tekerve) használhatják. A hídon történő átkelésre érdemes igénybe venni a MOL Bubi közbringáit; pesti oldalán a Fővám téren, budai oldalán pedig a Szent Gellért téren található MOL Bubi gyűjtőállomás.

A jelentősebb csomópontok közösségi közlekedési elérhetőségei

Deák Ferenc tér M

  • A térről Dél-Buda felé legegyszerűbben az M3-as metróval, majd – Kálvin téri átszállással – a sűrűbben közlekedő M4-es metróval lehet a leggyorsabban eljutni.
  • A Fehérvári út felé a 47-es, a Bartók Béla út felé pedig a 49-es villamospótló busz visz, amelyek az Erzsébet hídon át közlekednek.
  • A kiskörúton a Kálvin tér és a Fővám tér felé 48-as jelzéssel közlekedik busz, az Astoria és a Kálvin tér a 9-es busszal is elérhető.

Astoria M

  • A Bartók Béla út felé, illetve a Fehérvári út felé az Erzsébet hídon át közlekedő villamospótló buszokra a Kossuth Lajos utcában a Semmelweis utca kereszteződése előtt lehet felszállni.
  • A kiskörúton a Kálvin tér és a Fővám tér felé közlekedő 48-as jelzésű pótló buszra a Kálvin tér irányú villamos megállóban lehet felszállni.
  • A Rákóczi úton nappal közlekedő buszok Astoria M megállóhelyét mindkét irányban áthelyezik annak érdekében, hogy azok ne akadályozzák a villamospótló buszok Rákóczi úti megfordulását. A Keleti pályaudvar felé közlekedő buszokra a Rákóczi úton, a Puskin utca kereszteződése előtt lehet felszállni. A Buda felé tartó buszok Astoria M megállóhelyét kb. 25 méterrel hátrébb helyezik.

Kálvin tér M

  • A térről Dél-Buda felé a sűrűbben közlekedő M4-es metróval lehet a leggyorsabban eljutni.
  • A 47-es és a 49-es villamospótló busz a Szabadság híd helyett az Erzsébet hídon közlekedik, ezért azok nem érintik a Kálvin teret! A villamospótló buszokról a Kálvin téren megálló M4-es metróra a Móricz Zsigmond körtéren ajánlott átszállni.
  • A 47-es és a 49-es villamos pesti kiskörúti szakaszán 48-as jelzéssel közlekedik busz a Fővám tér M és a Deák Ferenc tér M között.
  • A Deák Ferenc tér az M3-as metróval, illetve a 9-es busszal is megközelíthető.

Fővám tér M

  • A térről Dél-Buda felé a sűrűbben közlekedő M4-es metróval lehet a leggyorsabban eljutni.
  • A 47-es és a 49-es villamospótló busz a Szabadság híd helyett az Erzsébet hídon közlekedik, ezért azok nem érintik a Fővám teret! A villamospótló buszokról a Fővám téren megálló M4-es metróra a Móricz Zsigmond körtéren ajánlott átszállni.
  • A 47-es és a 49-es villamos pesti kiskörúti szakaszán 48-as jelzéssel közlekedik busz a Fővám tér M és a Deák Ferenc tér M között.

Móricz Zsigmond körtér M

  • A Fővám tér és a Kálvin tér felé csak az M4-es metróval lehet utazni.
  • Aki a Deák Ferenc térre vagy az Astoriára tart, annak a 47-es vagy a 49-es villamospótló buszok egyikére kell felszállnia.
  • A Savoya Park felé a 17-es, Kamaraerdő felé a 41-es, a Városház tér felé a 47-es, Kelenföld vasútállomás felé a 49-es villamospótló busz visz tovább a körtérről.
A jelenleg zajló villamosmegálló-korszerűsítési munkákról

Idén nyáron és ősszel ötvenöt dél-budai villamosmegállót korszerűsítenek az Alkotás utcában, a Bartók Béla úton, a Fehérvári úton és a Villányi úton úgy, hogy azok akadálymentes közlekedési lehetőséget nyújtsanak. Az új CAF villamosok beszerzéséhez kapcsolódik emellett azok járműkarbantartó üzeme, a Budafoki kocsiszín átalakítása, amely jelenleg is zajlik, és várhatóan 2017 áprilisáig tart. Az új megállóhelyi peronok – igazodva az új villamosok padlómagasságához és hosszúságához – egységesen 26 centiméter magasak és legalább 36 méter hosszúak lesznek. A megállók átépítésével egy időben praktikusan egyéb kapcsolódó, kiegészítő munkákat is elvégeznek:

  • egyes peronok környezetében megnövelik a zöldfelületet, valamint új peronberendezést – esőbeállót, padokat, szemetest stb. – helyeznek el.
  • az érintett villamosvonal-szakaszok egy részén – összehangolva a peronépítéssel – elvégzik a szükséges vágány-, valamint felsővezeték-karbantartási, illetve a villamosok üzembiztonságát fokozó földkábel-építési munkákat is.
  • az Albertfalva kitérő megállóhely közelében elbontják a használaton kívüli végállomást, átépítik a vágányokat, új kitérőt építenek.
  • a villamosmegállók kényelmesebb megközelítése érdekében több helyszínen a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek átépülnek. A Déli pályaudvar megállóhelynél az akadálymentes megközelítés érdekében új zebrát létesítenek.
  • felújítják a Fehérvári utat a Lecke utca és a Csurgói út közötti szakaszon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.