Elúszhat 200 milliárd forintnyi támogatás
Magyarország 2010 februárjában és szeptemberében indított pert az Európai Bizottság ellen, amely meg akarja vonni több közlekedési infrastruktúra-építési projekt finanszírozását. Hazánk az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszának építésekor, valamint a Kelenföld–Székesfehérvár–Boba vasútvonal felújításakor is az áfát is az elszámolható költségek közé sorolta. Az Európai Bizottság az áfára elkülönített részt kívánja elvonni a projektek EU-támogatási összegéből – írja a Világgazdaság hírportálja.
Magyarország álláspontja szerint azért tekintették az áfát is elszámolható költségnek, mert a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. – amely nem tartozik az áfatörvény hatálya alá – nem tudja továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett forgalmi adót.
Az Európai Bizottság azonban úgy véli, az áfából eredő költségek valójában visszaigényelhetők. Függetlenül attól, hogy hazánkban az építtető és üzemeltető cég nem ugyanaz, az áfa megfizetése az adót tartalmazó díjak formájában az infrastruktúra használóival megfizettethető – állítja Brüsszel.
Ha Magyarország veszít a luxemburgi perben, a hiányzó 200 milliárd forintot az állami költségvetésből kell majd előteremteni.