Elvira hazudott
Elvira persze nem gonosz, csak egy szoftver, a MÁV-Start internetes menetrend-alkalmazása. Ha nem a megfelelő adatokat dobja ki, az emberi hiba miatt van.
Október 26-án vágányzári menetrend volt a hatvani vonalon. Egy olvasónk panaszolta, hogy lekéste a vonatot, mert az Elvira nem a vágányzári, 10 perccel korábbi indulást tartalmazta. A mellékelt képernyő-pillanatképen is látható, hogy a „tervezett” indulás a normális, nem vágányzári volt az Elvirában, miközben a valóságos indulás ez előtt volt tíz perccel. Ebben az esetben az otthon, az Elvirán járatot választó utas lekéste a vonatot, várhatott körülbelül egy órát.
A MÁV kérdésünkre azt válaszolta, hogy a vágányzárak (vagyis amikor átépítés, feljítás, rongálás, rongálódás miatt korlátozni kell a forgalmat) idején az Elvirában is módosítani kell az adatokat, a szóban forgó esetben „az érintett módosított vonat egy egyedi adatfeldolgozási hiba miatt nem szerepelt.
A történtek kapcsán a MÁV-Start Zrt. az érintett utas szíves elnézését kéri.”
A személyszállítási üzletszabályzat II. fejezet 7.4. pontja meghatározza, hogy szolgáltatási szempontból az ellentmondásos menetrendek közül melyiket kell hivatalosnak tekinteni: a nyomtatottat, persze kiegészítve az összes írásban kiadott pótlékkal, módosítással, alkalmi hirdetménnyel.
A szabályzat érdekes kitételére is felhívta a figyelmet a MÁV kommunikációs igazgatósága. „Ugyanezen pont második mondata az utas helyzetét rendezi ilyen esetben: ha az utas az általa megismert menetrendváltozatot okkal tekinthette hivatalosnak, akkor az ellenmondásos menetrendváltozatok miatt ő utánfizetési helyzetbe nem sodorható.”
Az esetünkben nem kellett az utasnak semmit sem fizetni, de más esetben előfordulhat például, hogy lekési a gyorsvonatot, és IC-vel kell mennie, esetleg más, hosszabb irányt kell választania. Ebben az esetben tehát a MÁV szabályzata és állásfoglalása szerint a régi jegye érvényes a módosuló utazásra.
Rákérdeztünk arra is, a kellemetlenségért számíthat-e valamilyen kompenzációra a peches utas. Íme a válasz: „Automatikusan nem jár kompenzáció, viszont mindenképpen el kell kerülni, hogy ebből az utasnak közvetlen, anyagi hátránya származzék. Javasoljuk, a panaszt a MÁV-Start ügyfélszolgálatának megküldeni, ahol a munkatársaink az esetet egyedileg elbírálják, és a kompenzációs lehetőségeket megvizsgálják.”