Emeleteseket vesznek Pesten?
Bár a duplacsuklós Van Hoolok beszerzése dugába dőlni látszik, a BKV boszorkánykonyháján már új tervek fortyognak a buszpark megújítását illetően, ezúttal berlini MAN gyártmányú emeltes buszok kerültek a társaság célkeresztjébe. Az ok pofon egyszerű: a német fővárosban 2004-től kezdődően több mint négyszázat állítottak forgalomba ebből a típusból, az első példányoktól azonban az új buszok beszerzése miatt hamarosan megválik a BVG. Ezek a serdülőkorban lévő járművek akár már pár éven belül, vagyis 16-18 évesen forgalomba állhatnak Budapesten, az utánpótlás pedig hosszú távon biztosított lenne. Így nem csak a két-háromévente komplett újjáépítést igénylő Ikarusokat, hanem az akkor már huszonéves, használtan vásárolt Mercedes és Van Hool típusok egy részét is leselejtezhetné – vagy igény szerint trolivá alakíthatná – a BKV.
Sokaknak vannak fenntartásai az emeletes buszokkal kapcsolatban, ám a BKV arra emlékeztette a kétkedőket, hogy már az első fővárosi autóbusz is emeletes volt több mint 100 évvel ezelőtt, így ők tulajdonképpen csak visszatérnek a hagyományokhoz.
Információink szerint néhány héttel ezelőtt meg is érkezett az első példány Budapestre tesztelés céljából, az éj leple alatt pedig az összes vonalat bejárták vele, mindenhol gond nélkül elment, csak a felső szélvédőt és néhány oldalablakot törtek be a belógó faágak. Az üvegeket természetesen megpróbálták tüstént kicserélni, azonban váratlanul egy komoly problémával szembesültek, jelesül, hogy a busz egyik garázsba se fér be. Az épületek átalakítására sajnos nem áll rendelkezésre forrás, így az ex-berlini flotta egy részének javítását bérelt cirkuszi sátrakban végzik majd.
Azért csak a flotta egy részének, mert ennyi emeletes buszra Budapesten nincs szükség, így a BKV-nál már több éves hagyománnyal bíró K+F tevékenységet folytatva a tervek szerint 50-100 Lion’s City DD-t normál, egyszintes alacsonypadlóssá alakítanának át. Miután azonban a buszok háromtengelyesek, a terhelhetőségük nagy, továbbá a tető- és az oldalváz is erősített kivitelű, adja magát az ötlet, hogy a felső szint leflexelése után a tetőt akkupakkokkal és segédüzemi berendezésekkel pakolják tele, a korszerűtlen dízel erőforrást pedig természetesen a jól bevált – és még mindig modernnek számító – GVM-ekből származó egyenáramú motorra cserélik ki. Így egy saját fejlesztésű, nullemissziós elektromos busztípussal gazdagodna Budapest, amellyel a későbbiekben a nemzetközi piacra is kiléphetne a cég.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
A BKV MÜFO (Matricaügyi Főosztály) a BKK szakembereivel karöltve már gőzerővel dolgozik a legfontosabb kérdésen, vagyis a buszok majdani megjelenésén, a látványterv egyelőre még nem hivatalos, béta változatát ezúton tesszük közkinccsé.