Emeleteseket vesznek Pesten?

iho   ·   2018.04.01. 13:45
emeltesbaromsag_kicsi

Bár a duplacsuklós Van Hoolok beszerzése dugába dőlni látszik, a BKV boszorkánykonyháján már új tervek fortyognak a buszpark megújítását illetően, ezúttal berlini MAN gyártmányú emeltes buszok kerültek a társaság célkeresztjébe. Az ok pofon egyszerű: a német fővárosban 2004-től kezdődően több mint négyszázat állítottak forgalomba ebből a típusból, az első példányoktól azonban az új buszok beszerzése miatt hamarosan megválik a BVG. Ezek a serdülőkorban lévő járművek akár már pár éven belül, vagyis 16-18 évesen forgalomba állhatnak Budapesten, az utánpótlás pedig hosszú távon biztosított lenne. Így nem csak a két-háromévente komplett újjáépítést igénylő Ikarusokat, hanem az akkor már huszonéves, használtan vásárolt Mercedes és Van Hool típusok egy részét is leselejtezhetné – vagy igény szerint trolivá alakíthatná – a BKV.

Sokaknak vannak fenntartásai az emeletes buszokkal kapcsolatban, ám a BKV arra emlékeztette a kétkedőket, hogy már az első fővárosi autóbusz is emeletes volt több mint 100 évvel ezelőtt, így ők tulajdonképpen csak visszatérnek a hagyományokhoz.

Emeletes baromság

Információink szerint néhány héttel ezelőtt meg is érkezett az első példány Budapestre tesztelés céljából, az éj leple alatt pedig az összes vonalat bejárták vele, mindenhol gond nélkül elment, csak a felső szélvédőt és néhány oldalablakot törtek be a belógó faágak. Az üvegeket természetesen megpróbálták tüstént kicserélni, azonban váratlanul egy komoly problémával szembesültek, jelesül, hogy a busz egyik garázsba se fér be. Az épületek átalakítására sajnos nem áll rendelkezésre forrás, így az ex-berlini flotta egy részének javítását bérelt cirkuszi sátrakban végzik majd.

Azért csak a flotta egy részének, mert ennyi emeletes buszra Budapesten nincs szükség, így a BKV-nál már több éves hagyománnyal bíró K+F tevékenységet folytatva a tervek szerint 50-100 Lion’s City DD-t normál, egyszintes alacsonypadlóssá alakítanának át. Miután azonban a buszok háromtengelyesek, a terhelhetőségük nagy, továbbá a tető- és az oldalváz is erősített kivitelű, adja magát az ötlet, hogy a felső szint leflexelése után a tetőt akkupakkokkal és segédüzemi berendezésekkel pakolják tele, a korszerűtlen dízel erőforrást pedig természetesen a jól bevált – és még mindig modernnek számító – GVM-ekből származó egyenáramú motorra cserélik ki. Így egy saját fejlesztésű, nullemissziós elektromos busztípussal gazdagodna Budapest, amellyel a későbbiekben a nemzetközi piacra is kiléphetne a cég.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

A BKV MÜFO (Matricaügyi Főosztály) a BKK szakembereivel karöltve már gőzerővel dolgozik a legfontosabb kérdésen, vagyis a buszok majdani megjelenésén, a látványterv egyelőre még nem hivatalos, béta változatát ezúton tesszük közkinccsé.

Kapcsolódó hírek

Közút Autóbuszközlekedés

Ez a balkanyar most más volt, ünnepibb: újra lehetett fotózni egy negyvenöt évvel ezelőtt készült fotót Szegeden

iho/közút   ·   2024.04.29. 12:10

Az 5-ös vonalon a Bartók tér és Újszeged, Gyermekkórház között négy és fél évtizede indult el a trolibusz-közlekedés, elsőként a vidéki nagyvárosok között. Emlékjeggyel, emlékmatricával és egy emlékezetes szalagátvágós balkanyarral ünnepelte az évfordulót a Szegedi Közlekedési Társaság.