Emelkedőben a LOT, nem is kell több állami segítség?
A lengyel nemzeti légitársaság egyelőre elhalasztja az állami támogatások korábban tervezett második hullámát, mert ezt szükségtelenné teszi a a növekvő profit. 2014 végére az alaptevékenység tekintetében 70 millió zlotyira nő az üzemi nyereség, ami a társaság közleménye szerint tökéletesen megfelel a szerkezetváltási programban rögzített menetrendnek.
A LOT szerint amennyiben az állami támogatások második csomagja később egyáltalán szükséges lenne, akkor is jóval kisebb összegről lenne szó, mint a korábban számított 381 millió zlotyi.
A siker, a javuló eredmények eredetét a LOT egyrészt az átalakított vonalhálózatban látja. A társaság a korábbinál sokkal inkább koncentrál a tranzitforgalomra, amely mostanra a rendelkezésre álló kapacitás negyven százalékát köti le. A Varsóba érkező utasoknak ugyanis igen jó átszállási lehetőségeket biztosít az új menetrend mind Lengyelország más nagyvárosai, mind a közép-kelet-európai úti célok felé.A légitársaság elnöke, Sebastian Mikosz az ATW-nek adott interjújában hangsúlyozta a társaság új szélestörzsű utasszállítóinak, a Boeing 787-eseknek a javuló megbízhatóságát. Ezek a kompozit szélestörzsűek, amelyekből nyolcat rendelt és már hatot üzemeltet a LOT, gépenként napi átlag 19 órát repülnek, ami három órával több, mint amit a korábbi 767-300-as flotta teljesített.
A légitársaság az állami támogatás feltételeinek megfelelően 2016 elejétől növelheti meg a kiajánlott üléskapacitást és akkor kezdheti meg új útvonalak hozzáadását a hálózatához. Ami azt jelenti Mikosz szerint, hogy a LOT számára van elég idő előkészíteni a növekedés időszakát, a járatbővítéseket a lengyelek elsősorban ázsiai célállomásokra tervezik.
Mint arról a LOT kereskedelmi igazgatója a nyáron Budapesten is beszámolt, a cég arra készül, hogy más légitársaságokhoz hasonlóan sikeresen vegyítse a különféle üzleti modelleket, egyetlen járaton is kínáljon diszkont-jellegű árakon ennek megfelelő kiszolgálást és ezen felül még három osztályt, egészen a kényelmes businessig.
A lengyel kormány által eddig folyósított 200 millió eurónyi hitelszerződést nemrég hagyta jóvá az Európai Bizottság.
Ezzel kapcsolatban a magyar médában és a netes fórumokon sűrűn bukkant fel az a feltételezés, hogy az uniós kormányzat kivételezik a lengyelekkel, hiszen a Malévnak nyújtott állami pénzeket illegálisnak minősítette. Nos mint azt az iho/repülés többször közölte, a különbség az, hogy a LOT szerkezetátalakításokra, beruházásokra, modernizációra vehetett fel később visszafizetendő állami kölcsönt, egy átfogó és részletesen kidolgozott tervkoncepció alapján, amelyet a Bizottság szakértői is alaposan megvizsgáltak. A Malév által felvett állami pénzek azonban nem valamiféle modernizációs terv megvalósítására, hanem a társaság életben tartására, napi kiadásaira, üzemeltetési veszteségeinek pótlására szolgáltak, és ez az, ami az Unióban jogtalan előnynek minősül.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!