Emirates: rekordprofit, hűség az óriásgéphez
25,3 milliárd dollár árbevétellel és ismét profittal zárta huszonnyolcadik üzleti évét is az Emirates Csoport. A 2015–16-os időszak ötven százalékos növekedést és 2,2 milliárd dolláros profitot hozott a csoportnak – adja hírül az Emirates szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye. Ahmed bin Saeed Al Maktoum Sejk, az Emirates Csoport elnök-vezérigazgatója azt hangsúlyozta, ez a kedvezőtlen valutaárfolyamok közepette és bizonytalan gazdasági helyzetben született eredmény, ami az üzleti modell és a stratégia helyességét igazolja. Egy másik érdekes adat az anyagból: az üzleti év során a csoport 4,7 milliárd dollárt költött új repülőgépekre, felszerelésekre és más befektetésekre, a foglalkoztatottak száma 93 ezer.
Ami magát a légitársaságot illeti, a számok ugyancsak impozánsak, huszonnyolc új gép állt szolgálatba, ami egy üzleti éven belül a társaság életében az eddigi legmagasabb szám: tizenhat A380, tizenkettő 777-300ER és egy 777F teherszállító. Kilenc régebbi, de nem is túl régi gépet vontak ki a flottából, így alakult ki a jelenlegi 251 példányos géppark, ami azt jelenti, a társaság a világ átlag 140 hónappal szemben mindössze 74 hónapig repültet egy-egy gépet, így tartva alacsonyan a flotta átlagéletkorát.
Kicsit talán magyarázza a nagy amerikai légitársaságok háborúját az Öböl-menti légicégek ellenében az az adat, hogy az Emirates az árbevételei szinte minden régióban csökkentek valamelyest, az amerikai térség viszont kilenc százalékos plusszal zárt.
Mindehhez érdekes további megjegyzéseket fűzött Tim Clark, az Emirates elnöke, aki mondhatni újabb hűségesküt tett a világ legnagyobb utasszállítója mellett: korábbi fenntartásaival szemben most azt mondta, akkor is vásárol a társaság A380-asokat, ha a gyártó úgy dönt, nem indítja el a neo-programot, vagyis a kétszintes óriásgép újrahajtóművezett, modernizált változatát.
Az első, kisorolásra szánt 380-asok helyére tehát további „sima” 380-asokat vásárol a cég, az azonban nem derült ki a nyilatkozatból, hogy ezek közül az új beszerzésű gépek közül hány lesz majd a kétosztályos, 617 személyes változat. Az Emirates Superjumbo-flottája akkor fogja elérni a 200-as számot, amikor a társaság áthelyezheti bázisát Dubai új repülőterére, de ez 2023 előtt nem várható, jelezte Clark.
És még mindig nem dőlt el a nagy kérdés, mi lesz a következő ötven–hetven gépes rendeléscsomag tartalma, Airbus A350-eseket vagy Boeing B-787-eseket vásárol-e idén a társaság. Mint erről korábban beszámoltunk, a megfigyelők egy része megosztott rendelést is elképzelhetőnek tartanak, hiszen nem azonos nagyságú gépekről van szó.
2014-ben az Emirates lefújta az akkor érvényes 70 gépes A350-es szerződését, de az újonnan kibocsájtott beszerzési projektben az európai típus ismét szerepel. Clark ugyanakkor most ismét azt jelezte, hogy a döntést leginkább a szállítási pozíciók határozzák meg, vagyis hogy melyik gyártó képes a szerződött mennyiségben 2019-20-ban átadni a gépeket. A 787-es érett program, a 350-es gyártási problémáit remélhetőleg addigra megoldja az Airbus, mondta az Emirates főnöke.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!