Épülnek az újabb óriásrepterek

MTI/iho   ·   2014.09.11. 08:30
cim

Az új légikikötőnek ma még csak egy pályája és egy terminálja van

33 milliárd dollárt és zöld jelzést kapott az Al Maktoum International óriásberuházása: ez az a repülőtér, amelynek első része már kiépült Dubajban, egy pályával, 64 állóhellyel, de amelynek végleges formájában a teljes kapacitása évi 220 millió utas lesz, és ezzel a világ legnagyobb légikikötőjévé válik.

A beruházás első lépéseként tavaly épp a Wizz Air járata avatta első menetrend szerinti utasszállítóként az új pályát és az új terminált. Teljes kiépítettségében a reptér egy gigantikus kereskedelmi-logisztikai központ, a Dubai World Central része lesz. A következő fázisban 120 millió utasra méretezve, három pályával, a pályák között elhelyezkedő terminál-rendszerrel, amely egyszerre száz A380-as óriásgép kiszolgálását teszi lehetővé egy időben, majd a következő szakasz végére már öt 4,5 kilométeres, egymástól 800 méterre lévő párhuzamos pályán bonyolítják a forgalmat, ami egyszerre négy gép fel- vagy leszállását jelentheti adott pillanatban.

A DWC látványterve: 10×14 kilométeres város, reptérrel, üzleti, logisztikai és repülési központtal, szórakoztató negyeddel

Az előrejelzések szerint Dubaj utasforgalma 2030-ra évi 190 millióra, 2040-re 260 millióra, 2050-re pedig évi 309 millióra nő majd. A jelenlegi Dubai International növekedési lehetőségei korlátozottak, az utasforgalom fejlődését csak ezzel az óriásberuházással lehet biztosítani, így a légiközlekedési szektor továbbra is meghatározó eleme lesz az Öböl-menti állam gazdaságának, 2020-ban már Dubai nemzeti össztermékének 28 százalékát is eléri.

Mexikóváros jelenlegi nemzetközi repülőterének nincs esélye bővítésre

Ugyancsak gigantikus reptérberuházásra készülnek Mexikóban: a távirati iroda beszámolója szerint Norman Foster brit sztárépítész és Carlos Sim mexikói telekommágnásnak, a világ leggazdagabb emberének veje, Fernando Romero mexikói tervező építi fel Mexikóváros új, 2190 milliárd forintba kerülő repülőterét, a modern Mexikó leendő szimbólumát, amely a világ egyik legnagyobb infrastrukturális fejlesztése. (Foster nevéhez olyan valóban nagyszerű légikikötők kötödnek, mint Stansted, Hong Kong Chek Lap Kok, Peking International.)

A jelenlegi, túlterhelt repülőtér tőszomszédságában létesülő óriási légikikötő „egy nagy munka lesz, a modern Mexikó szimbóluma” – jelentette ki Enrique Pena Nieto mexikói elnök szerdán a repülőtér megtervezésére kiírt pályázat eredményét kihirdetve. A beruházás költségeit 120 milliárd pezóra (2190 milliárd forint) becsülik.

Elképesztően látványos látványterv...

A 4600 hektáron, egy hajdani tófenéken kialakítandó gigantikus repülőtér építése jövőre kezdődik és ötven év múlva fejeződik be. Ha elkészül, évi 120 millió fős utasforgalmat lesz képes lebonyolítani, négyszer annyit, mint a jelenlegi, amelyet majdan bezárnak és rekreációs, illetve oktatási központtá alakítanak át. Az óriási X-et formázó, tágas és légies, membrántetős terminál mexikói szimbolikával teli, modern és avantgárd épülete az ország kapuja lesz, és hivatkozási pont az egész világ számára – mondta Gerardo Ruiz Esparza távközlési és közlekedési miniszter.

...csodálatos belső terekkel

Az elnök szerint a gigarepülőtér hat kifutópályájából három már 2020-ra elkészül, és akkorra már 52 millió utast tud átereszteni. Mexikói illetékesek reményei szerint az új fővárosi nemzetközi légikikötő Latin-Amerika vezető légi fordítókorongjává válik. A korábbi tervektől eltérően az új projekt megvalósításához nem szükségesek kisajátítások, így az építkezést nem hátráltathatják jogviták. A világ legjelentősebb építészeti díjaival, köztük a Pritzkerrel elismert brit sztárépítész, Norman Foster szerint az új terminál tágas termeit művészeti kiállításokra is fel lehet majd használni.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek