Érthetetlen bérletgyűjtögetés

Andrassew Dávid Igor   ·   2012.04.26. 17:30

Meglepő jelenségre lett figyelmes az iho egyik olvasója: a Keleti pályaudvarnál a jegyellenőrök arról érdeklődtek nála, van-e használt bérlete. Megkerestük a BKV-t az üggyel kapcsolatban.

Kiderült, hogy az eset nem egyedülálló, több utas hasonlót tapasztalt, más-más állomásokon. Arról azonban a közlekedési társaságnak nincsen tudomása, mi állhat a furcsa esetek mögött. Az is kiderült, nem a BKV saját ellenőreiről van szó, hanem a céggel szerződéses jogviszonyban álló, a be-, illetve kijáratoknál álló biztonsági őrökről.

Arra a kérdésünkre, hogy kivizsgálták-e az ügyeket, illetve történt-e felelősségre vonás, a válaszból megtudtuk, a bejelentések után jelezték a problémát az őröket foglalkoztató biztonsági szolgálatnak, és kérték, vizsgálják ki az ügyeket. Természetesen a biztonsági őrök tagadták a vádakat. Emiatt azonban, mivel az eseteket nem lehet bizonyítani, hatósági eljárásra nem került sor. Eddig.

Tehetnénk úgy, mintha nem sejtenénk, mi áll a furcsa kéregetés hátterében, azonban városi legendák garmadáját hallani a bérletszelvények „kimosásáról”. Ezek a történetek arról szólnak, hogy az érvényesség lejárta után vegyszeres kezeléssel eltüntetik a dátumot a bérletről, majd újat pecsételnek rá.

Szintén nem ismeretlen szokás eladni az interneten azokat a bérleteket, amelyeket például a munkáltató ad illetve térít az alkalmazottnak, ám annak nincsen rá szüksége. Találomra beírtuk több apróhirdetéssel foglalkozó oldal keresőjébe, hogy „BKV-bérlet”. A keresőszóra több tucat találat érkezett. Ez alapján nem nehéz továbbgondolni, hogyan lehet hamis bérletekkel üzletelni.

A felelősségre vonás elmaradása miatt egyelőre csak ötletelni lehet az okokon. Azt azonban állítja a BKV, hogy nem adtak a bérletgyűjtésre utasítást. Sőt, kifejezetten tiltják az ilyesmit. Éppen ezért a közlekedési társaság azt kéri azoktól az utasoktól, akiket megkörnyékeznek hasonló kéréssel, hogy azonnal forduljanak a metróállomás forgalmi ügyeletéhez. Külön kérik, hogy ha tudják, az érintett biztonsági őr azonosítószámát jegyezzék föl.

Természetesen arra is kíváncsiak voltunk, mekkora lehet az aránya a hamis jegyeknek, illetve bérleteknek. Pontos számokat leheteletlen mondani, a BKV jegyellenőrei azonban 2011-ben 75 esetben füleltek le olyanokat, akiknek a jegye vagy a bérlete hamis volt, és velük szemben pótdíjazási eljárást tudtak kezdeményezni, illetve a potyautasok adatai alapján magánokirat-hamisítás miatt feljelentést tudtak tenni. Ugyanez 2012 áprilisának közepéig 77-szer fordult elő. Sokan azonban nem adják meg adataikat, inkább a hamis jegyet vagy bérletet hátrahagyva menekülnek. Az ilyen, „ismeretlen kobzásnak” nevezett eseményből tavaly 14, idén pedig hat volt eddig.

A metróállomásoknál más a helyzet, a biztonsági őrök ugyanis csak ellenőrzést végeznek, a pótdíjazáshoz nincsen joguk. Ők 2011-ben 1664, 2012. március 31-éig pedig 394 hamis jegyet, illetve bérletet koboztak el.

Ellenőrzés a metróban<br />A kép illusztráció!<br />(fotó: Vörös Attila)

Januárban már kirobbant egy botrány a hamis jegyekkel kapcsolatban, amikor az aluljárókban jelentek meg illegális jegyekkel üzletelő csalók. A BKV akkor azt közölte, nem tudják, milyen forrásból szerezhetik be az árusok a jegyeket, és hogy miért tudják olcsóbban adni a hivatalos árnál.

Azt feltételezték, hogy az illegális jegyárusok az utasoktól veszik meg/kérik el az általuk már nem használt, lejárt érvényességű jegyeket, amelyekről vegyi eljárással eltávolítják az érvényességi időt jelző bélyegzést. Így adják tovább a gyanútlan utasoknak hivatalos áron, vagy annál olcsóbban.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.