Esti csend Frankfurtban – Lufthansa-panasz

iho/repülés   ·   2011.10.15. 12:30
nyito

A kasseli közigazgatási bíróság ítélete, miszerint a negyedik pálya átadását, október 21-ét követően október 30-tól éjjel 11-től reggel ötig nem lehet Frankfurtban fel- és leszállni, addig mindenképp érvényben marad, amíg az ügyben illetékes Szövetségi Közigazgatási Bíróság meg nem hozza a maga döntését. Ez leginkább a német Lufthansa Cargo légitársaságnak fáj nagyon. A cég áruszállítási rendszerének egyik nagyon fontos eleme a frankfurti átrakodás. Itt a Lufthansa Egyesült Államokból és Afrikából beérkező, széles törzsű utasszállító gépeiből kerülnek át a konténerek a teherszállító gépekre, átpakolás nélkül, majd este 11 után szállnak fel a cargogépek.

Búcsú az éjszakai élettől <br>(fotó: luftfahrt.net)

A Lufthansa Cargo éjszakánként nyolc-tíz járatot indított eddig. A cég részvényei tegnap 2,1 százalékos eséssel reagáltak a hírre. A légitársaság most kénytelen a már kialakított menetrendjéhez hozzányúlni, és ez a kapacitáscsökkentés érinthet már letárgyalt, hosszabb távú szerződéseket is.

Kritizálta a döntést a repülőtér üzemeltetője, a Fraport is. Véleményük szerint az éjszakai felszállások megtiltása „rendkívül nehéz helyzetbe hozza a légitársaságokat, a logisztikai cégeket és a Fraportot csakúgy, mint az utasokat. A lépés globálisan érinti az összekapcsolódó járatokat”.

A Lufthansa Cargo jelenlegi legfontosabb hubja Frankfurt. Az előbb említett modell miatt nem lehet egyszerűen áttelepíteni a központot mondjuk Lipcsébe (mint ahogyan Brüsszel éjszakai bezárása után a DHL is ide telepítette át központját), hiszen az utasszállító gépek és rajtuk a már előre kiválogatott árucikkeket tartalmazó konténerek továbbra is Frankfurtba érkeznek meg. Innen a megfelelő procedúrák után, szárazföldi úton át lehet őket vinni más repülőtérre, így akár Frankfurt-Hahn repülőterére is, de ez óriási időveszteséget jelent és persze olyan költségek megjelenését, melyet a Lufthansa Cargo a jelenlegi piaci versenyben nem lesz képes érvényesíteni megrendelői, ügyfelei felé.

A történet főszereplői: a konténerek az utasok alatt <br>(fotó: wikimedia.org)

A cég szóvivője szerint a lépésnek már rövid távon belül is jelentős, több millió eurós költségvonzata lesz a Lufthansa Cargo számára. A cég keresi a jogi lehetőségeket a tilalom feloldására. A Lufthansa vezetése arra figyelmeztetett: a döntés nyertesei a közel-keleti nagy repülőterek lehetnek, melyek áruforgalmát semmilyen korlátozás nem fogja vissza. S persze nem járnak bíróságra sem a környéken lakók.

Az ügy Lipcsébe, a polgári perekben illetékes Németország Szövetségi Közigazgatási Bírósága elé került, ez a testület viszont csak várhatóan 2012 tavaszán fog ítéletet hirdetni. Ez viszont nem halasztó hatályú, így a kasseli döntésnek megfelelően a repüléseket addig is le kell állítani. Frankfurt forgalma szeptemberben rekordot döntött: 42 496 fel- és leszállás mellett több mint ötmillió (pontosan 5 303 672) utast és 180 483 tonna árut fogadott a repülőtér. Az utasok száma 4,2 százalékkal nőtt, míg a teheráru mennyisége 4,6 százalékkal csökkent az előző év szeptember hónapjához képest.

A tilalmat üdvözölte a német SPD, mely a repülőtér környékén élő szavazópolgárok jóindulatát igyekszik bezsebelni. 2009-ben a kasseli bíróság úgy döntött, elutasítva a repülőtér környékén lakók beadványait, hogy a Fraport felépítheti a negyedik pályát. Ellenben az éjszakai repülés sérti az ott élők jogait és megsérti a repülőgépek zajszintjét szabályozó német törvények előírásait.

A mostani bezárás is rendelkezik politikai gyökerekkel: azt még az előző tartományi miniszterelnök ígérte meg még arra az esetre, ha az új pályát sikerül felépíteni. Ehhez az önkéntes tilalomhoz a frankfurti repteret üzemeltető Fraport is csatlakozott, az új pálya felépítésének zökkenőmentessé tételét és a folyamatban lévő bírósági ügyet figyelembe véve. A pálya elkészült, a tartomány politikai vezetése 2009-ben ugyanakkor visszatáncolt ígéretétől és a gazdasági okok miatt 17 gépes keretszámot igyekezett megtartani. Ezt a repülőtér éjszakai működését ellenző csoportok bíróság előtt támadták meg, és a taláros testület a csend mellett döntött.

2012 tavaszáig mindenképpen tart a tilalom <br>(fotó: arabiansupplychain.net)

Karl Ulrich Garnadt, a Lufthansa Cargo elnöke tegnap a Lufthansa-csoport szeptemberi adatainak ismertetésekor figyelmeztetett: kemény és küzdelmes negyedik negyedév várható, és nem ismeretes, mekkora lesz a megrendelők igénye. Garnardt elsősorban az ázsiai piac tavalyihoz képes gyengébb növekedését nevezte meg veszélyforrásként. Felmerült, hogy Frankfurt miatt akár egyes útvonalakat is fel kell adnia a cargoüzletágnak október 30-a után.

Egyes elemzői becslések szerint a várható további csökkenés és a most bejelentett frankfurti éjszakai zárlat el is viheti a cargo üzletág negyedik negyedévre várt 36 millió eurós profitját.

A tegnap bejelentett adatok szerint viszont az idei év kilencedik hónapjában a Lufthansa-csoport áruszállítási teljesítménye 4,1 százalékkal kevesebb volt, mint 2010 szeptemberében. Az első kilenc hónapban ugyanakkor 8,4 százalékkal több árut szállítottak, mint tavaly, de ez elsősorban az első hat hónap eredménye. Jelentősen nőtt a társaság szállítókapacitása is, 12,3 százalékkal. A Lufthansa Cargo 69,3 százalékos kihasználtsággal repültette gépeit. A cég tavaly 1,8 millió tonna árut szállított, 8,9 milliárd tonnakilométeres teljesítménnyel. A saját teherszállító gépek mellett a Lufthansa és az Austrian Airlines széles törzsű utasszállító gépeinek teherkapacitását is kihasználják.

Nem boldog a német, üdülőket szállító charterjáratairól ismert Condor sem. A légitársaság felszállásainak közel 20-25 százalékát éjjel bonyolította. 2009-ben Ralf Teckentrup vezérigazgató már jelezte: az egyre inkább elterjedő korlátozások miatt a társaság repülőgépeit Németország helyett más EU-s országban fogják állomásoztatni.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.