Észak-Afrika, Közel-Kelet: a növekedés gondjai

Daka Olga   ·   2011.10.31. 20:00
Cairo_cim

A Közel-Kelet az Airports Council International (ACI) nemrég nyilvánosságra hozott adatsora szerint a tavalyihoz képest nyolc százalékos nemzetközi forgalomnövekedést mutatott fel. Noha korábban a régiós adat kétszámjegyű volt, a Közel-Kelet és Észak-Afrika még úgy is a globális lista élére került, hogy közben Észak-Afrika forgalma több hónapra erősen visszaesett az Egyiptomban és Líbiában zajló események miatt.

Dubai International, az új óriás csomópont <br> (fotók. wikimedia)

Ugyancsak fontos fejlemény a közel-keleti légiközlekedésre nézve az Öböl-vidék forgalmának ugrásszerű növekedése. Óriási új repterek épültek óriási forgalommal: különösen Dubai adatai figyelemre méltóak. Az évi 48,7 milliós nemzetközi utaslétszám jelzi, hogy ez a régió tudatosan építi magát a legfontosabb légi csomópontok egyikévé, Európa és Ázsia között, de globális szinten is.

Érthető tehát, hogy új megoldásokat kell keresni a térség számára forgalomszervezésben, repülőtér-tervezésben és légiközlekedési integrációban. Kicsit szkeptikusan mondhatjuk úgy is, hogy a Közel-Kelet felpörgő légiforgalma nem akar olyan akadályokba ütközni, mint amilyenek most nehezítik Európa forgalmát, különösen a nagy csomópontok körzeteiben.

Tripoli reptere is lassan magához tér

Jordánia a Holt-tenger partján ad otthont a Repülés Napjának, ami voltaképp egy komoly nemzetközi térségi konferencia olyan kérdésekről, mint hogy miképp kellene a légteret és a repülőtereket megtervezni ahhoz, hogy a jövőbeli kapacitás jó irányba fejlődjön? A Repülés Napja a szervezők reményei szerint megoldásokat kínál és válaszokat ad, összehozza a légitársaságok, repülőterek, a légiirányítás mentorait és a nemzeti hatóságokat.

Tanácskoznak a résztvevők a Közel-Kelet és Észak-Afrika légiszállítási iparának liberalizációjáról, ami feltehetően azért izgalmas kérdés, mert jónéhány térségbeli ország erősen protekcionista alapokon védi saját nemzeti légitársaságát. Külön szekcióban tárgyalnak a légtérkezelésről, arról, hogy a térségben sokfelé megindult repülőtérfejlesztéseket hogyan lehet ésszerűen öszehangolni, és speciálisan izgalmas témának igérkezik a légitársaságok gazdaságossága, a hatékonyság: a gazdag olajországok légiközlekedési vállalatai ugyanis nyugati megfigyelők szerint olykor inkább támaszkodnak a kiapadhatatlannak tűnő állami forrásokra, mint a profitábilis működésre.

Amman, Queen Alia International

A találkozón magas szinten képviselteti magát az IATA, ami nagyonis érthető azután, hogy júliusban épp Ammanban nyílt meg a nemzetközi szervezet kibővített regionális központja. A kellemes környezetet a megbeszélésekhez pedig a Kempinski Hotel Ishtar garantálja a Holt-tenger jordániai oldalán.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.