Esztergom a soros a Zöld busz programban

MTI/iho   ·   2021.04.14. 13:40
06_zold_busz_zalaegerszeg

A Debrecenben és Zalaegerszegen már kipróbált, teljesen elektromos hajtású Mercedes-Benz eCitaro egy hónapig járja a város helyi buszvonalait.

A kormány tavaly nyáron hívta életre a Klíma- és természetvédelmi akcióterv részét képező Zöld busz programot, mely során eddig Magyarország öt nagyvárosában (Debrecen, Békéscsaba, Nyíregyháza, Székesfehérvár, Zalaegerszeg) teszteltek egy-egy hónapig egy-egy elektromos autóbuszt. A program robog tovább: a következő állomás Esztergom, ahol a program során megszokott módon ingyenesen lehet igénybe venni az elektromos busszal kiadott járatokat.

A teszttel kapcsolatos sajtótájékoztatón Esztergom polgármestere, Hernádi Ádám (Fidesz-KDNP) elmondta: a település a program első, nem megyeszékhely rangú városa, forgalma azonban a fejlett iparnak, az oktatási intézményeknek és a turizmusnak köszönhetően utasszámban és járatsűrűségben is megközelíti egy megyeszékhelyét. Elhangzott továbbá, hogy a programban való részvétel hozzájárul Esztergom és térsége tömegközlekedésének modernizálásához, illeszkedik a 2-es számú Budapest–Esztergom vasútvonal villamosításához, valamint a vasúti és autóbuszos közlekedési módok közötti új kapcsolatok kiépítéséhez.

Az Esztergomban forgalomba állított Mercedes-Benz eCitaro nyolcvan utas befogadására alkalmas. A járművet egy két és fél tonnás lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid akkumulátorcsomaggal szerelték fel, melynek kapacitása egyetlen feltöltéssel elég az egész napos folyamatos üzemhez, vagyis akár kétszáz kilométer megtételéhez. A négyhetes tesztprogram során az autóbusz napi penzuma változó lesz: két nap kétszáz kilométert, három nap 150 kilométert, egy nap pedig száz kilométert kell minimálisan teljesítenie. Az akkumulátorokat éjszakánként a Volánbusz telephelyén, hagyományos plug-in töltőberendezésről töltik majd fel.

Az üzemeltetési tapasztalatok alapján a kibocsátásmentes elektromos autóbuszok kilométerenként hatvan forinttal olcsóbban üzemeltethetők, mint dízeles társaik, és havonta 65–70 fa szén-dioxid megkötésének megfelelő károsanyagtól mentesítik a környezetet. Magyarországon az összes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért a közlekedési ágazat, ezen belül pedig 98 százalékban a közúti közlekedés a felelős.

A Zöld busz program keretében a helyi közösségi közlekedésben megindul a korszerűtlen buszpark cseréje. A cél az, hogy a 25 ezer lakosúnál nagyobb  településeken nulla vagy alacsony károsanyag-kibocsátású buszok szállítsák az utasokat. A kormány a Zöld busz programban tíz éven át összesen 36 milliárd forinttal támogatja az elektromos autóbuszok beszerzését.

(Debrecen és Zalaegerszeg után Esztergomban is a Mercedes eCitarója fut egy hónapig. Nyitókép forrása: Zöld busz program Facebook-oldala)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az energiatakarékos vasút

iho/vasút   ·   2021.05.02. 15:00

Olvasónk a vasúti közlekedést energetikai szempontból elemzi a mozdonytól a pályáig, bemutatva, hogy a vasút a legzöldebb közlekedési ágazat a szárazföldön.