Nyíregyházán folytatódik a Zöld Busz mintaprojekt

Károly Szabolcs   ·   2020.11.16. 18:00
ebusco_nyiregyhaza_zoldbusz

November 14-étől december 14-éig egy Ebusco elektromos autóbusz járja a szabolcsi megyeszékhely helyi járatait. A korszerű járművön ingyen lehet utazni.

Harmadik állomására érkezett a Zöld Busz mintaprojekt: Debrecent és Békéscsabát követően a nyíregyházi utasok is kipróbálhatnak egy nulla emissziójú, teljesen elektromos hajtású, városi autóbuszt. A különböző helyszíneken különböző típusokat próbálnak ki: míg a hajdúsági megyeszékhelyen a Mercedes-Benz egyik eCitarója, a Viharsarokban pedig egy Solaris Urbino 12 electric körözött egy-egy hónapig, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye székhelyén egy hollandiai, Ebusco 2.2 típusú kocsit tesztelnek – a Magyarországon SIZ-430 rendszámmal forgalomba állított kocsi a Dordrechtben szolgáló 37 Ebusco egyike.

A környezetbarát közlekedés promótálása érdekében zöld festést viselő jármű a Volánbusz Zrt. üzemeltetésében egy hónapon keresztül teljesít helyi járatokat szinte az összes nyíregyházi vonalon, ezeken a járatokon ingyen, jegyváltás nélkül lehet utazni.

A demonstrációs mintaprojektet elindító Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) minden résztvevő város, így Nyíregyháza részvételét is 56 millió forinttal támogatja a program 800 millió forintos teljes keretéből.

Az Ebusco-busz heti menetrendje (forrás: BusWorld blog)

A nyíregyházi teszt abból a szempontból is különleges, hogy az országban most először közlekedik utasforgalomban Ebusco-busz. A magyarbusz.info szerint a tizenkét méter hosszú, szóló járművön 28 ülés található, ezen felül további 58 álló utas befogadására képes. Az utascserét három duplaajtó segíti elő. A 19 tonna legnagyobb össztömegű buszt egy 270 kilowatt teljesítményű, vízhűtéses, központi aszinkron vontatómotor mozgatja. Az energiát a tetőn és a kocsi hátuljában elhelyezett hat-hat lítium-vasfoszfát (LiFePO4) akkumulátorból álló, 362 kilowattóra összkapacitású modul szolgáltatja. Az elektromos busz egy feltöltéssel minimum háromszáz kilométert képes megtenni, az üzemi körülményektől függően azonban a hatótáv ennél jóval több, akár 450 kilométer is lehet. Az akkumulátorokat hagyományos töltőoszlopokról, egyenárammal, CCS-rendszerű csatlakozóval, százhúsz kilowatt töltési teljesítmény mellett hat óra alatt lehet feltölteni.

A 2.2 típusú buszból szóló és csuklós kivitelt is készít az Ebusco: előbbiből tizenkét és 12,9 méteres verziót lehet kérni, utóbbi fixen 18 méter hosszú. A Magyarországon viszonylag ismeretlennek számító holland gyártó a hazai és a külföldi piacokon is elég jól teljesít: Hollandiából már közel háromszáz buszt rendeltek meg, de Belgiumból, Franciaországból és Németországban is vásároltak már.

A legnagyobb szennyezőanyag-kibocsátó ágazatnak számító közlekedés zöldítésének alapvető eleme, hogy teljesüljön a párizsi klímamegállapodásnak megfelelő vállalás, vagyis hogy az Európai Unió 2050-ig klímasemlegessé váljon, beleértve Magyarországot is. A magyar kormány határozata alapján 2022-től a 25 ezer lakosúnál nagyobb városokban már csak emissziómentes autóbuszokat lehet üzembe helyezni. A megyei jogú városok számára meghirdetett Zöld Busz Program során a kormány tíz év alatt 36 milliárd forint támogatást ad elektromos meghajtású autóbuszok vásárlására.

(Borítókép: a szerző felvételén a Vasútállomásról 11 óra 40-kor induló, a sűrűn lakott Jósaváros és Örökösföld városrészeket érintve Oros külvárosig közlekedő 44-es járatot teljesíti az elektromos Ebusco)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek