Esztergomi vonal? Talán

iho/vasút   ·   2015.04.09. 20:00
egom0

Idestova három éve, hogy a munkaterületet átvették a vasútépítők a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásán. Két éve, 2013 nyarán pedig az első személyvonat is végiggördült a 2-es vasútvonal megújult Piliscsaba–Esztergom szakaszán – igaz, ez még csak a vonalrekonstrukció akkori állapotát konstatáló meghívottakat szállító próbavonat volt. Időközben Pilisvörösvár és Esztergom között már menetrend szerint közlekednek a Desirók: az órás ütemben induló vonatok a 30 kilométeres távolságot 47 perces menetidővel hidalják át. A Dezsőket Székesfehérváron tartják karban, a 4-es (Esztergom–Almásfüzitő) és 5-ös vasútvonalon (Székesfehérvár–Komárom) szinte több a rezsimenet, mint a menetrendben meghirdetett.

A vasútvonal Piliscsaba és Óbuda közötti szakaszának átadásra azonban még sokat kell várni: az időpontot többször módosították, jelen állás „valamikor nyáron”, legkorábban a második negyedév végén kerül rá sor, pontos dátum még nincs. A helyzet nem csak azért szerencsétlen, mert a MÁV-Start Zrt. az előreláthatóság jegyében szeretne tervezni a nyári menetrendi időszakban például a Balaton északi partján bevethető (eredeti funkciójuk szerint: elővárosi) dízel ikermotorkocsikkal: a kényszerből buszozók többek között az elhúzódó terület kisajátítások miatt az elmúlt három évben összességében hetekre rúgó időt töltöttek a 10-es főút dugóiban rostokolva.

Az Árpád motorvonat szállította a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szervezésében azt a mérnökökből, szakemberekből álló csapatot március 13-án, akik a Budapest–Esztergom vonal Pilisvörösvárig megépített szakaszát vehették szemügyre, különös tekintettel az új műtárgyakra. A vonat ezeknél egyenként meg is állt. Balázs Zsolt felvétele Ürömnél készült

A mostani csúszás és bizonytalanság oka azonban már nem ez, hiszen maga a vasút decemberben elkészült, a síneket lefektették. Hanem a „biztber”, a vonali biztosító berendezések telepítésének lassúsága: az Óbuda–Piliscsaba szakaszon új elektronikus biztosítóberendezés létesül négy állomáson és egy forgalmi kitérőn, összesen 44 csoport központi állítású váltó bekötésével, továbbá 13 útátjárónál nyíltvonali, önműködő térközre telepített, vonat által vezérelt sorompóberendezést szerelnek fel. Az Óbuda–Solymár és a Solymár–Pilisvörösvár állomásközben 75 Hz-es jelfeladás lesz, új utastájékoztató rendszer, távközlési és informatikai hálózatok, tűz- és vagyonvédelmi rendszerek épülnek. Az elektronikus rendszerek belső téri munkáihoz kapcsolódóan Solymár, Pilisvörösvár és Piliscsaba felvételi épülete megújul, Őrhegy forgalmi kitérőn új technológiai épület, Óbuda vasútállomáson üzemirányító központ létesül. Azonban a vonatok közlekedését szabályozó jelzőrendszerek és a közúti átjárók biztonságát szolgáló berendezések sem készültek még el, az eljárás reszortosa, a Siemens ugyanis csak jókora késéssel láthatott munkához.

A Leányvár és Esztergom közötti szakasz elektronikusan felülvezérelt jelfogós készülékkel ellátott állomásai között Dorog a kakukktojás: ez egyelőre kimaradt a fejlesztésből, itt még maradnak a kézi állítású váltók, vagyis ha jön a Flört, majd „dobnak előtte egy vasat”…

Igen, Flört, hiszen a vasútvonal mellett már állnak a felsővezetéktartó oszlopok. Korábban az volt a terv, hogy a drót 2015 végére feszül ki a sínek fölött, de az év vége jelen állás szerint legfeljebb a vasútvillamosítás kezdete lehet – feltéve, ha eredményes lesz a teendőkre kiírt, előkészítés alatt lévő MÁV-tender. Szakértők szerint ezt követően még legalább egy év, mire a vasútvillamosítás teljesen befejeződik – egy olyan vasútvonalon, ahol ismét egy hiányzó infrastrukturális elemre kell felhívnunk a figyelmet. A vonal rekonstrukciója ugyanis Esztergomtól csak a Duna felett átívelő vasúti hídig tartó szakaszra terjed ki, a pesti oldalon egyelőre marad a régi felépítmény: márpedig a villamosítást az Angyalföld–Újpest szakasz tervezett 2. vágánya figyelembe vételével kell kivitelezni.

A villamosítás újabb, a kényelmi vasúti szolgáltatásokról való lemondással jár: a hosszú szünet után üzemelő vasútvonalon a vasúttársasági elképzelések szerint a hétvégékre időzített, teljes vágányzárral járó felsővezeték-szerelési munkálatok idején majd ismét vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat…

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek