Eurómilliárdok a vasútba
A német vasút rekordnagyságú összeget, hét és fél milliárd eurót költ 2017-ben hálózata felújítására. Ez 200 millióval több a tavalyi kiadásnál. A beruházások párhuzamossága miatt lesznek olyan napok, amikor egyszerre 850 helyen lehet majd a hálózaton építkezésbe belefutni. Ha a Deutsche Bahn közcélú hálózatának 34 ezer kilométeres vonalhosszára elméletben egyenlően osztjuk ki ezeket a pontokat (amely nyilván lehetetlen, hiszen ezek között vonalas beruházások is vannak, viszont szemléletes), akkor átlagosan negyven kilométerenként találhatunk majd a hálózaton komolyabb, fejlesztő jellegű beavatkozást. Hogy ezek egymást zavaró hatása kiküszöbölhető legyen és a vasúti forgalom ne omoljon össze, a nyolcszázötven beruházást hatvanöt nagyobb egységbe (Baukorridor) fogják össze, amelyeken belül a vágányzárakat, a vonatpótlást egységesen kezelik, így remélik, hogy az esetleges járattörléseket és késéseket elviselhető határokon belül lehet tartani.
A beruházások különösen a következő területekre koncentrálódnak:
- A Bréma–Münster-vonalon a brémai főpályaudvar átépítésének lecsengése után folytatódik a münsteri főpályaudvar átépítése, előreláthatólag nyár közepéig. Múlt évben az utasforgalmi létesítmények már megújultak, idén a pályaudvar fogadóépületének átépítése van soron.
- A Hannover–Würzburg-vonalon részben a nagysebességű pályán végzett felújítások miatt komolyabb terelésekre és járatkimaradásokra lehet számítani a távolsági forgalomban is. A felújítás alatt lesz olyan nyolc napos időtartam, amikor naponta tizenöt járat marad ki, húszat pedig a régi, párhuzamos pályára terelnek. Kis rosszindulattal megjegyezhetnénk, hogy úgy tűnik, a startos építési forgalomszervezés a német vasútra is begyűrűzik, bár az űrszelvénybe belógó ágak levágására ott még nem kérnek vágányzárat.
- A Wolfsburg–Stendal–Berlin nagysebességű vonalon komoly vágányfelújítás lesz, amely egyben figyelmeztető jel arra nézvést, hogy egy viszonylag új infrán milyen gyakorisággal kell állagmegóvást végezni. A százhatvanöt napon át tartó, napi huszonöt távolsági vonatot (ICE) érintő terelés komoly érvágás a belföldi forgalomban. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy párhuzamos kapacitások rendelkezésre állnak.
- A Nürnberg–Erfurt-vonalon az újjáépítés által nem érintett, régi DB-fennhatóságú vonalon éjszakai munkavégzés keretében végzik egy híd újjáépítését, biztosítóberendezés cseréjét és a vágányhálózat általános felújítását. Távolsági vonatot a beavatkozások nem érintenek, de a helyi forgalomban több hónapos autóbuszos pótlást terveznek.
- Számunkra érdekesebb lehet, hogy a Berlin és Drezda közötti, igencsak változó minőségű vonal felújítása is megkezdődik. Ennek keretében teljesen lezárják a vonalat Berlin-Marienfelde és Berlin-Glasower Damm között és a 2016-ban már tapasztalt terelések és a körgyűrűn való kacskaringózások folytatódnak ebben az évben is. Hogy Elsterwerda térségében a mai magyar rosszabb pályaállapotokra hajazó állapotok mikor szűnnek meg, arról egyelőre még nincsen szó.
A 2015 és 2019 közé tervezett modernizációs program költségvetése huszonnyolcmilliárd eurót tesz ki, ebből húszmilliárdot a német állam, nyolcmilliárdot pedig a Deutsche Bahn fizet.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!