Európai botrány: vannak, de nem működnek légtérblokkok
Három európai légitársasági szövetség, a hagyományos légitársaságoké, a regionálisoké és a low-costoké közös nyilatkozatban ítéli el az uniós tagállamokat, amiért nem hajlandók a funkcionális légtérblokkok működtetésére, ami kulcseleme lenne a Közös Európai Égbolt (Single European Sky, SES) program második szakaszának.
Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a funkcionális légtérblokkok (Functional Airspace Block, FAB) révén az európai légiközlekedési partnerek azt remélik, hogy a sok kis nemzeti légiforgalmi irányítási körzet nagyobb légterekben nyílik össze, ezáltal a légiforgalom kezelése sokkal egyszerűbb lenne, maga a légiforgalom jóval zavartalanabb áramlással működne Európa amúgy sok helyen túlzsúfolt légterében.
Az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA), az Európai Alacsony Árú Légitársaságok Szövetsége (ELFAA) és az Európai Regionális Légitársaságok Szövetsége (ERA) arra emlékezteti a tagállamokat, hogy a FAB-ok működésbe lépésének a határideje 2012. december 4 volt, nyolc évet kaptak az államok a felkészülésre, és ehhez képest nem történt több, mint maguknak a blokkoknak a felállítása.
A rendszer kialakításának szándéka az volt, hogy a FAB-ok megszüntetnék az európai légtér töredezettségét, lehetővé teszik a légiközlekedés hatékonyságát és költségcsökkentő megoldásokat kínálnak. Az, hogy a 27 tagállam nemzeti irányító szervezetei továbbra is egymástól függetlenül dolgoznak, alacsony hatásfokúvá teszi a légiközlekedést, és a közlemény szerint ez a töredezettség a felelős 13 millió tonnányi széndioxid szükségtelen kibocsátásáért is, ami a teljes európai légiforgalmi kibocsátás tíz százaléka.
A szövetségek vezetői botrányosnak minősítik a jelenlegi helyzetet, és megdöbbenésüket fejezik ki, amiért a tagállamok politikai akarat híján kudarcra ítéltették a rendszert. Miközben előzőleg maguk a tagállamok vezetői írták alá az Európai Parlament támogatásával az Egységes Európai Égbolt szabályozását, és ezzel elismerték, hogy a mostani helyzet elfogadhatatlan, a változás pedig sürgős.
A szövetségek arra szólítják fel az unió közlekedési biztosát, hogy amint azt az októberi ciprusi uniós légügyi csúcstalálkozón ígérte, indítson eljárást a mulasztást elkövetett országok ellen, tegye világossá, hogy az államok nem bújhatnak a szuverenitás függőnye mögé.