Európai irányítók sztrájkja: tiltakozás a reform ellen

iho/repülés   ·   2013.06.11. 11:30
cim1

Mint arról beszámoltunk, keddtől három napon át sztrájkolnak az Európai Unió több  országában a légiirányítók, a munkabeszüntetést kedden a franciák kezdik, szerdától már egész Európa légiközlekedésében fennakadások lehetnek.

A legnagyobb francia légikikötők arra kérték a légitársaságokat, hogy csökkentsék felére járataik számát a légiirányítók munkabeszüntetése miatt. A francia légiirányítók saját munkakörülményeik romlása ellen, és úgymond a nemzeti szuverenitás védelmében kezdeményezték az akciót.

(fotók: Eurocontrol)

Az iho/repülés tudomása szerint a sztrájk azzal egyidőben kezdődik, hogy az Unió közlekedési minisztereinek testülete sok éves csúszás után június 11-én útjára bocsátaná a Single European Sky, SES, azaz Egységes Európai Égbolt program második szakaszát.

Ennek célja épenséggel az európai légtérhasználat és irányítási rendszer reformja lenne, olyan egyszerűbb, kevesebb központtal működő hálózat kiépítélse, amelynek révén javul a légtérkapacitás, csökkennek a késések, ugyancsak csökkenne a repülőgépek üzemanyagfogyasztása és károsanyag-kibocsátása, miközben az irányítás ugyanolyan biztonságos lenne, mint a most létező, erősen fragmentált, nemzeti légterekre osztott rendszerben.

A reform az uniós kezdeményezés szerint évi ötmilliárd eurós megtakarítást jelentene. Az új hálózat kiépítésének egyik fokozataként alakultak meg a Funkcionális Légtérblokkok, amelyek azonban nagyrészt még mindig nem működnek.

Mint arról az iho/repülés korábban beszámolt, az Európai Bizottság május 6-án elfogadta azt a rendeletet, amely meghatározza az egységes légtérirányítási rendszer, a SESAR (Single European Sky ATM /Air Traffic Management/ Research Program) telepítéséhez szükséges technikai szabályokat és ösztönzőket, ez is az Egységes Európai Égbolt felé tett lépés volt, ugyanakkor a Bizottság elismerte, hogy a SES kiépítését a tagállamok vonakodása lassítja.

A hagyományos légitársaságok, a diszkont- és charter-cégek valamint az üzleti repüléssel foglalkozó vállalkozások szervezetei viszont néhány hónapja közös nyilatkozatban jelezték: az európai légtérhasználók számára igen komoly aggodalomra ad okot a folyamat elakadása. Ahhoz, hogy az Egységes Európai Égbolt ügyét ismét sínre tegyék, erősebb bizottsági vezetés szükséges, ugyanakkor sokkal nagyobb elszántság a tagállamok körében.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.