Ezek a csehek tudnak valamit

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.10.29. 11:15
kiskep

Ügyesen csinálják a Cseh Vasutak. Ezt tényként kell elfogadni. Kapásból van ugyanis két példa, amiért odaítélhetnénk nekik a „gazdálkodj okosan” díjat – ha lenne ilyen. Az egyik példa, amelyet meg kell említeni, az a koros, forgalomból már kivont bautzeni kocsik bérbe adása a szlovákoknak, a másik példa pedig az újabb vasútijármű-felújítási program beindítása.

A jó öreg bautzeni... De végül is, mi baj van ezekkel?<br>(fotó: a szerző)

Vegyük szépen sorjában! Nemrég arról írtunk, hogy a szlovák kormány jóváhagyta azt a csomagot, amelynek köszönhetően a diákok és nyugdíjasok november 17-étől ingyen utazhatnak a vasút belföldi járatain. Szakértői körökben, de az átlagemberek között is felmerült a kérdés, hova fér majd fel az a sok ember, mert hiszen egy-egy pénteki gyorsvonat mondjuk Pozsony és Zsolna között már így is színültig van. A választ erre a Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) hamar megtalálta. A Cseh Vasutaktól vesz kölcsön kocsikat a szerelvények megerősítésére. A ČD-nek nagyon jól jön a kocsik utáni kereslet, hiszen a fokozatos kocsifelújítási programoknak hála, egyre több félreállított, régi, bőrüléses vasúti kocsija vesztegel imitt-amott egy egy rendezőpályaudvar gazzal benőtt szegletében. S milyen az igazi jó gazda? A fölössé vált tulajdonát is értékesíteni tudja. A bérbeadás részleteről a felek nem árultak el semmit, annyi viszont biztos, hogy a szlovákok nem kapják ingyen a lejárt szavatosságú kocsikat.

„Te már hallottál az új kocsifelújításról?”

A másik dolog pedig a következő járműfelújítási program. Már sokadszor szólunk arról, a Cseh Vasútnál modernizálják a kocsiparkot, vagy új szerelvényeket vesznek. Ezért is tudják kivonni a forgalomból az élemedett korú, bár még mai napig használható bautzeni bőrüléses vasúti kocsikat. A járműpark fiatalításának mesterei a csehek, hiszen itt a következő projekt: a két éve kiírt közbeszerzés alapján harmincegy Bp sorozatú kocsit újítanak fel a Pars Nova šumperki gyárában. Egyelőre. Merthogy a kontraktus eredetileg hatvankét kocsira szól, s több mint valószínű, hogy az opciót lehívják majd. A Bp sorozatú vasúti kocsikat leginkább a Prága–Hradec Králové–Trutnov vonalon közlekedtetik, de előfordultak például Pilsenben is, vagy Olomouc környékén is. A termes elrendezésű belföldi járatokon használt kocsikat a szerződés értelmében teljesen átépítik, megújul a beltér, 160 kilométer per órára nő a kocsik végsebessége, megújul a külső, beszerelik a légkondicionáló berendezéseket is. A közbeszerzési szerződés értéke meghaladja az egymilliárd koronát (11 milliárd forint). A járműveket eredetileg a studénkai Morvasziléziai Vagonkában gyártották 1991 és 1992-ben.

A Bp sorozatú kocsik jelenlegi állapota<br>(fotó: vagonweb.cz)

S ezzel még koránt sincs vége a felújításoknak, október végéig várják a két másik tender ajánlatait, ami összesen nyolcvanhárom vasúti kocsi felújítására irányul, mégpedig a Prága–Hamburg vonalra szánt Siemens-kocsikéra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Van benne ráció

iho/vasút   ·   2020.11.28. 15:35

Hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válik a menetrendváltástól a MÁV-Start járműgazdálkodása a 418 sorozatú dízelmozdonyok, illetve a dízel motorvonatok átcsoportosításával.