Farnborough előzetes: megjöttek az F-35-ösök!
Most már valóban Farnborough-n a világ szeme, a tíz nap múlva kezdődő nagy nemzetközi seregszemle a jelek szerint a korábbiakhoz képest több izgalmat hoz majd, bár ez – mondják a szakértők is – nem biztos, hogy feltétlenül dollármilliárdokban testesül meg. Vagyis lesznek újdonságok, de mérsékeltebbek a várakozások a szalon üzletkötéseit illetően. A korábbi évek nagy kötései nyomán a kereslet most mintha apadóban lenne, hatalmas mennyiségű gépet kötöttek le a légitársaságok és a lízingcégek, az új gépek iránti éhség most épp csökkenőben, bár sokak szerint csak átmenetileg.
Az első és legfontosabb talán az, hogy megjelennek és repülnek is a két nagy vetélytárs legfontosabb utasszállítói, egy a már néhány példányban szolgálatban álló 320neók közül, és az egyik, a berepülési programban részes 737 MAX. A neo9 esetében egyelőre nem tudni, melyik hajtóművel, milyen színekben érkezik a gép, gyanítható, hogy a csúszások miatt kissé megrendült bizalom helyreállítása érdekében a bemutatót repülő példány P&W hajtóművekkel susog majd a levegőben. A MAX megjelenése a Boeing részéről azt demonstrálja, jól állnak a tesztekkel, a jelek szerint a korábbi jelzésekhez képest most már biztosra vehető, hogy az első gépet a tervezettnél hamarabb állíthatják majd forgalomba, vagyis nem probléma, ha a berepülésből a szalon idejére kivonnak a programból egy példányt.
De megjelennek a nagy vetélytársak az eggyel kisebb „géposztályban” is, vagyis itt lesz a Bombardier vadonatúj gépe, a CSeries CS100, és az első Embraer E2-jet. A kanadaiak gépe, amit tegnap adtak át Montreálban, ráadásul Farnborough idején teljesíti majd a tervek szerint első menetrend szerinti járatát, miközben a brazilok feltehetően épp Farnborough-ra való tekintettel gyorsították meg annyira a programot, hogy az első példány berepülése mihamarabb megtörténjék és az E2-es család ne hagyja egyedül megjelenni a kanadai konkurenciát. A valamivel kisebb harmadik újdonság, a Mitsubishi MRJ regionális utasszállító viszont, noha már két példányban repül, nem fog áthúzni Farnborough egén, mert a csúszásban lévő program egyelőre nem engedi meg, hogy a gépek valamelyikét áthozzák az Egyesült Államokban zajló tesztekről.
Itt lesz és repül az Airbus szélestörzsű újdonsága, a már néhány példányban ugyancsak forgalomba állt A350-900, és persze repül majd az óriás A390-as is, viszont fontos nemzetközi újdonságként mutatkozik be két szállítógép is: az Antonov An-178-asa, illetve az Embraer 390-es. Ugyancsak a nagy és látványos résztvevők közé sorolható ismerős, de mégis kissé más körvonalaival a Boeing 737-es bázisán fejlesztett új tengeralattjáró-vadász és járőrgép, a P8 Poseidon.
Ezzel már áttértünk a katonai vonalra, amelynek szenzációja természetesen a meghatározó új típus, az F-35-ös lesz, amelynek hagyományosan fel- és leszálló változata Hollandiában már szerepelt, de most látható lesz a levegőben is az a B-verzió, amely a jövendő, már építés alatt álló új brit hordozó fő repülőeszköze lesz, és amely rövid fel- és függőleges leszálló képességével, lebegésével, különleges manőverező képességével nyilván az egyik fő show-attrakció, mint ahogy korábban ugyancsak a bemutatók fénypontja volt a hasonló tulajdonságokkal rendelkező, de még egy korábbi technológiai generációt képviselő Harrier repülése.
Szerdán egyébként a Lightning II. STOVL-kötelék sikeresen átrepülte az óceánt,és leszállt Fairfordban (a landolás hagyományosan történt, nem füöggőlegesen). A gépek egyike a briteké, amelyet Hugh Nichols századparancsnok vezetett, a formációt a RAF Eurofighterei fogadták és kísérték a bázisra. Két éve technikai problémák miatt maradt el az F-35-ösök angliai bemutatkozása Fairfordban és Farnborough-ban, most a jelek szerint gond nélkül zajlott az átrepülés. Igaz, a program annyiban változott, hogy az összesen öt érkező gép közül a hagyományos A-változatok, a US Air Force gépei, csak Fairfordban repülnek. Az a B is, feltehetően a RAF példánya, amely Farnboroughban bemutatót repül, Fairfordból „ugrik át” a showra, és vissza is tér a bázisra a programja után.
Ugyancsak a katonai bemutatókat színesíti a szomszédságunkban készült új, gyaníthatóan elsősorban a keleti piacokat célzó új Diamond konstrukció, a DART-450 légcsavaros-gázturbinás kétüléses kiképzőgép. A kategóriájában elsőként teljesen kompozit-szerkezetű, ukrán hajtóművel felszerelt „Nyíl”, mint beszámoltunk róla, alig másfél hónapja teljesítette első felszállását, de már akkor nagyon elismerően beszéltek a gépről, és nyilván bíznak benne, ha a berepülés ilyen korai szakaszában máris elhozzák a szalonra.
Nem sötétíti el az eget azonban a világ jelenlegi legnagyobb repülő szerkezete, a gigantikus Airlander léghajó, a Hybrid Air Vehicles alkotása, amely Bedfordban készül, de a jelek szerint a tesztek csúszása miatt Farnborough-ig nem kapja meg a repüléshez szükséges hatósági engedélyeket.
Régi szalonokhoz képest visszafogottnak ígérkezik az orosz repülőipar megjelenése, a mostani politikai feszültségek mellett ezt talán magyarázza az is, hogy az igazi újdonságok még nincsenek bemutatható állapotban, az MSz-21-es például még nem repül. Bemutatkozik azonban az Szuhoj S100-as az első európai vásárló, a CityJet színeiben, maga a gép külsőleg sok újdonságot nem jelent, de talán érdemes megcsodálni a Pininfarina-tervezésű belső kialakítást.
Természetesen rengeteg érdekesség látható még levegőben és a földön is, a szalon például jelentős részben az egyik legfontosabb iparági óriás, a Boeing centenáriuma jegyében zajlik majd. Kína megduplázza pavilonjának és kiállítási anyagának mennyiségét, igaz, a C919 még szintén nem repül, és noha végre munkába állt az AR21, nem valószínű, hogy ezt a gépet a maga valóságában is bemutatnák. A sajtó- és üzleti napokon illetve a hétvégén tervezett légishow-k nagy élményt jelentenek, erős lesz a felhozatal oldtimer-kategóriában is, repül például a „szokásos” B-17-es és Lancaster, Spitfire és Mustang valamint más világháborús veteránok mellett egy Catalina amfíbia is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!
Mentés