Farnborough-fejlemények: növekvő MAX-bizalom
Főképp diszkontoknak hasznos Boeing-keskenytörzsűeket kötött le egy befektető cég. A Delta vesz húsz A220-ast, egyre népszerűbbek az átépített tehergépek.
Továbbra is a Boeing maradt a főszereplő az idei legnagyobb repülőszalonon, az első nap nagy Delta-üzlete után – 100 gép megvétele, 30 opciós lekötése – egy befektető cég, a 777 Partners lépett és rendelt 66 repülőgépet. Érdekesség, hogy a gépek fele ugyan a leggyakrabban igényelt MAX verzió, a 8-as, harminc viszont az a 8-200, amely ugyanolyan külső fizikai méretek mellett a belső átalakítás és futóműerősítés révén kétszáz utasnak nyújt repülési lehetőséget egy osztályos kivitelben.
A változatot a Ryanair elképzelései szerint alakította ki a Boeing, az, hogy a 777 Partners mely légitársaságoknak adja majd ki használatra a maga gépeit, nem szerepel a közleményekben, de az biztos, hogy a befektető már tavaly is lekötött 68 MAX példányt és a vezetője arra utalt, hogy esetleg valamely startup társaság használná majd őket, talán nem is egy, az biztos, hogy a 200-as kivitel kifejezetten low-costoknak az üzemeltetésében gazdaságos, a 777 Partners partnerei közé tartozik egyébként a Bonza nevű ausztrál és a Flair nevű kanadai társaság.
Még tegnap eset jött hír az ANA japán légitársaság húszgépes rendeléséről és tízgépes opciójáról, a társaság a MAX első megrendelője a szigetországból, „ráadásul” 777-8 Freightereket is beszerez, egy korábbi megrendelésben szereplő két 777-9-es utasszálló konvertálásaképp. És akkor még a kisebb tételek: világtendencia a teherszállításra átalakított gépek forgalomba állítása, ezalkalommal az Aircompany Armenia és a Georgian Airlines kötött le 737-800-as Converted Freeighter-eket.
A Boeing számára a jelek szerint tehát valóban eljött az a periódus, amikor az ismét repülő modernizált 737 MAX iránt a megerősödött bizalom beszerzésekben, megrendelésekben is testet ölt, igaz, Kína még mindig nem adott zöld jelzést, és az óriásország négy nagy légitársasága is legutóbb gigantikus Airbus-megrendeléssel jelentkezett. Viszont ami megint fontos jó hír: befutott a második nap egy 787-es megrendelés is – Aercap, öt gép – miközben általános tendenciának tűnik, hogy a légitársaságok egyelőre finoman szólva tartózkodóak a nagy hatótávolságú és szélestörzsű gépek beszerzésében, a 787-es ráadásul a MAX-hoz hasonló helyzetben van némiképp, technikai-beszállítói hibák miatt vár – br talán már nem sokáig – hogy újra átadhasson Dreamlinereket.
Az Airbus is azért bejelentett egy érdekes üzletet, a vásárló ugyanis ugyanaz az amerikai óriás, a Delta, amely a nyitónapon a 100+30-as szerződést aláírta. A cég az Airbustól tizenkét A220-ast vásárol, azt a típust, amely jelenleg a forgalomban lévő konstrukciók közül kétségkívül a legmodernebbnek számít.
Ugyanakkor ez a beszerzés igazából nem a Boeing, hanem a kategóriában jelenleg piacvezető Embraer elleni győzelem, ugyanakkor a brazilok is elkönyvelhetnek egy üzletet, a Porter Airlines húsz gépet vásárol a legújabb, és eddig elég gyengén fogyó E195-E2-es változatból. Az Alaska csoport Horizon nevű társasága pedig nyolcat vásárol a kisebb 175-ösökből.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!