Félezer CityLink: történetének legnagyobb megrendelését könyvelheti el a Stadler

iho/vasút   ·   2022.01.17. 15:00
stadler_citylink

A német–osztrák VDV Tram-Train konzorcium akár ötszáznégy könnyűvasúti járművet is beszerezhet, összesen négymilliárd euró értékben.

A Stadler győzedelmeskedett az összesen hat német és osztrák közlekedési társaság együttműködésével létrehozott VDV Tram-Train projekt nyílt nemzetközi tenderén. A keretszerződés a járművek megépítésén felül tartalmazza azok 32 évre szóló karbantartását is. A megállapodás alaprendelésként 246 CityLink vasútvillamos-kocsit foglal magában: a körülbelül 1,7 milliárd euró (aktuális árfolyam alapján bő 600 milliárd forint) összértéket képviselő járműveket bő tíz év alatt kell leszállítani a svájci gyártónak, az első négy a tervek szerint 2024-ben  érkezik a Saarbahnra. A fennmaradó 258 járművet részletekben hívhatja le a Karlsruhei Közlekedési Társaságból (Verkehrsbetriebe Karlsruhe, VBK), az Alb-völgyi Közlekedési Társaságból (Albtal-Verkehrs-Gesellschaft, AVG), a Saarbahn Netzből, a Felső-ausztriai Vasúttársaságból (Schiene Oberösterreich), Salzburg tartományból (RSB Salzburg), valamint a Neckar-Alb Regionális és Városi Vasúti Közigazgatási Szakszervezetből (Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb) álló konzorcium.

A szerelvények mindegyike háromrészes kivitelű, normál nyomtávú lesz – a Magyarországon, Szeged és Hódmezővásárhely között 2021. november vége óta pendliző CityLinkekhez hasonlóan. Minden kocsiban azonos lesz a vezetőfülkében és az utastérben elhelyezett fűtés-, szellőzés- és hűtéstechnika (HVAC), valamint tágas többcélú tér áll majd rendelkezésre, két rugalmasan átalakítható kerekesszékes hellyel. Az adott járművek hossza, az ajtók száma, a belépőmagasság, valamint a központi ütköző-vonókészülékek magassága azonban az egyes társaságok és a felhasználási területek igényeihez lesz szabva. Például az AVG által használni tervezett kocsikon lesz majd egy WC, valamint kerékpártartók is, a Schiene Oberösterreich viszont plusz csomagtartókat kért.

Az egyes vállalatok megrendelési mennyiségei tételszerűen:

  • A Saarbahn 28 plusz opcionálisan további 21 kocsit szerez be, egy részük a 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú nagyvasúti, valamint 750 voltos egyenáramú, városi rendszerről is tud majd üzemelni, néhány kocsi viszont csak az egyenáramot fogja „érteni”.
  • A VBK Karlsruhe 73 plusz 57 CityLinket kért, minden egység 750 voltos rendszerű lesz.
  • A szintén karlsruhei AVG-é a legnagyobb összrendelés: 75 plusz 51, plusz még 30 kocsi, változóan kétáramnemű és városi betáplálással.
  • A Neckar-Alb 30 plusz 57 Stadler-szerelvényt vesz, szintén kétáramnemű kivitelben.
  • Salzburg tartomány húsz plusz öt CityLinkre nyújtotta be az igényét, ezek a kocsik viszont 750 és 1000 voltos egyenáramú városi hálózatokon fognak közlekedni.
  • A Schiene Oberösterreich húsz plusz ötven kocsit igényelt, 750 voltos rendszerrel.

Az együttműködés a Stadler korszerű CityLinkjeivel olyan mobilitási megoldást fog tudni nyújtani az utasoknak, melynek köszönhetően közvetlen, átszállásmentes összeköttetésbe kerülnek a városok és azok környéke, komfortosabb, fenntarthatóbb utazást kínálva ezzel.

A Stadler (2015-ig a Vossloh) CityLinkje egy olyan okos villamosplatform, ami megfelelően konfigurálva teljesen alkalmas városok közötti utazáshoz is. A VDV megrendelésével együtt a svájci gyártó már 650-nél is többet értékesített a spanyolországi, Stadler Rail Valencia (korábbi Vossloh Espana) üzemében készített járműtípusából. CityLinkeket öt országból vásároltak eddig: Spanyolországból Alicante, Mallorca és Valencia városai, Németországból Chemnitz és Karlsruhe, az Egyesült Királyságból Sheffield városa és a South West Metro, Magyarországról Szeged és Hódmezővásárhely együttműködése, Ausztriában pedig a mostani megrendeléssel Salzburg környéke és Felső-Ausztria.

(Nyitóképünk illusztráció, kép forrása: Stadler Rail)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.