Felhők a Superjet körül: orosz légitársaság is elégedetlen...

iho   ·   2018.09.16. 11:15
cim2
Néhány napon belül két légitársaság is nyilvánossá tette azt a szándékát, hogy esetleg eladja Szuhoj regionális utasszállítóit. A típus fő vásárlója viszont elkötelezte magát további nagymennyiségű gépre, ami a gyártás életben tartását garantálja a további évekre nézve.

A típus egyetlen üzemeltetője az amerikai kontinensen a mexikói Interjet. 2013-ban állította szolgálatba az elsőt, jelenleg huszonkét gépe van, ami nem jelenti azt, hogy mindegyik repül is. Egyről tudni, hogy kivonták a forgalomból, januárban négyet húztak fűre, hogy a belőlük kiszerelt alkatrészekkel segítsék a többi gép üzemben tartását, a légitársaság egyébként ennek kapcsán negyvenmillió dollárnyi kompenzációt kért a gyártótól. Tavaly volt, hogy egyszerre tizenegy gépe kényszerült a földre a vízszintes vezérsíkkal kapcsolatos probléma miatt.

Az Interjet vezérigazgatója, Jose Luis Garza a napokban úgy nyilatkozott a Flightglobalnak, hogy a társaság megbeszéléseket kezdeményezett a gyártóval a Szuhoj-flotta eladásáról, megerősítve ezzel egyébként a mexikói lapok korábbi értesüléseit. Egyes hírek szerint a diszkont társaság nagyobb kapacitású Airbus-típusokra cserélné az orosz gépeket, miután flottája nagy része, hatvanhárom gép amúgy is az európai gyártó keskenytörzsű családjának valamelyik változata.

Talán még meglepőbb – bár a nemzetközi repülősajtóban nem vert hullámokat –, hogy akad orosz légitársaság is, amely az S100-asoktól inkább megszabadulni szeretne. Pedig a gyártó leginkább eleve lojális hazai üzemeltetőkben gondolkodott, amelyek régi szovjet típusaikat cserélnék a nemzetközi együttműködésben épülő orosz típusra. A Yakutia az örmény Armavia és az Aeroflot után a harmadik légitársasága volt az új típusnak, az elsőt még 2012-ben vették át, hogy Habarovszk, Vlagyivosztok és más távol-keleti orosz célpontok mellett nemzetközi vonalakon is repültessék: a kínai Harbinba, a japán Niahatába és a dél-koreai Szöulba is.

A friss híradások szerint a gépek üzemeltetése – amit pedig a különlegesen nehéz kelet-szibériai körülményekre tekintettel alakítottak – súlyos akadályokba ütközött, rengeteg volt a hiba, a probléma, a hajtóművekkel is sokasodtak a gondok: konkrét számokat nem tartalmaz a híradás, csak annyit, hogy a légitársaság hálózatának egynegyedét kellene, hogy berepülje a típus, amelynek korlátozott használata miatt a légitársaság súlyos pénzügyi helyzetbe került. A Yakutia ezért a gépei visszaadásáról tárgyal a bérbeadónak. A legújabb adatok szerint öt Szuhojról van szó, a társaság egyébként 737-eseket, egy 757-est, és Q400-asokat repültet.

Mindehhez képest nem kevesebb, mint száz Superjet gyártásáról és átadásáról született megállapodás a gyártó és az orosz nemzeti légitársaság között. A hírekből kivehetően még nem konkrét szerződésről van szó, a pontos paraméterek, vagyis az ár és a leszállítás ütemezése még nem tisztázott. A szándéknyilatkozatnak viszont komoly nyomatékot ad, hogy az aláíró az orosz polgári utasszállítók gyártójának elnöke, Jurij Szljusar, és az Aeroflot-vezér, Vitalij Szavelijev volt, a ceremónia a Keleti Gazdasági Fórum közepette zajlott le, Putyin elnök jelenlétében.

A gépeket a gyártó 2019 és 2026 között kell, hogy átadja, a konfiguráció pedig: tizenkét business és hetvenöt economy ülés, az Aeroflot ezekkel a gépekkel és az addigra már ugyancsak forgalomba álló MC-21-esekkel együtt immár vagy kétszáz orosz gyártmányú gépet üzemeltet majd, Putyinnak ama korábbi intenciójának megfelelően, miszerint a honi légicégek nyugati gépeit hazai típusokkal kell felváltani. A légitársaság hamarosan flottájába sorolhatja az ötvenedik S100-ast – ennél az adatnál egyébként mindig ott a bizonytalanság, hogy magába foglalja-e azt az első tízet, amit különféle technikai hiányosságok, problémák miatt az Aeroflot visszaadott a gyártónak. Egyébként az Aeroflot Superjetjei most is sűrűn megfordulnak Budapesten is,

Ma már talán kevesebben emlékeznek rá: 2016-ban Magyarország váratlan ajánlatot kapott, miszerint S100-asok (ingyenes?) átadásával, orosz segítséggel alakítsanak új magyar nemzeti légitársaságot. A tranzakció nyilván remek marketing-akció lett volna a Szuhojok iránti, nem túlságosan heves nemzetközi érdeklődés megpezsdítésére, de feltehetően a hazai aviatikai szakma eléggé egyöntetű állásfoglalása is hozzájárult ahhoz, hogy az üzlet elmaradjon, legalábbis az ajánlatról azóta sem hallani. Az új fejlemények, a nem orosz-állami üzemeltetők negatív döntései visszamenőleg is igazolják a magyar szakértők szkepszisét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.