Lánchíd: három andráskeresztenként szerelik fel a korlátot a híd mozgása miatt
Az eredeti tervek szerint halad a felújítás: a szakemberek már festik az átkelő járdáira a következő hónapokban visszakerülő korlátokat és műemléki elemeket.
Télen elsősorban a műhelymunkákkal halad a Lánchíd felújítása: a 704 folyóméternyi korlátszerkezet jelentős részét a rozsda okozta károsodások miatt újragyártották. A szakemberek ezeket kisebb – három andráskeresztet tartalmazó – darabokban szerelik fel a járdákra, hogy a korlátrendszer követhesse a híd mozgását. A korlátoszlopokra kerülő öntvényeket és acélelemeket előbb megtisztítják, majd háromrétegű bevonatrendszerrel látják el – rozsdásodás ellen.
A csepeli festőcsarnokban lévő korlátelemek már az alapozó és a közbenső festékréteget is megkapták. A Lánchíd kékesszürke színéhez illő fedőréteg felvitele előtt a szakemberek tömítik a fém alkatrészek közötti csatlakozásokat, hogy ne juthasson nedvesség a szerkezetbe. A járdakorlátokat folyamatosan gyártják, illetve festik, és a tervek szerint február közepén kezdik felszerelni.
A Lánchíd díszes mellvédeit eközben már előkészítették a festésre: húsz régi mellvédet megjelöltek, hogy az eredeti helyükre kerüljenek vissza. Ezeket gondosan restaurálják, majd a javításuk után lecsiszolják a felületüket. A felújítás során nyolc íves mellvédöntvényt a Lánchíd 1914–1915-ös megjelenéséhez illeszkedően – archív fotók alapján rekonstruálva – újonnan gyártottak.
Hamarosan az öntöttvas konzolok is a helyükre kerülnek a budai pilonon, ezek alapszerkezete és díszei már lefestve várják, hogy összeszereljék és – a vízállástól függően – február végén egy úszóműről a helyükre emeljék őket. A pesti konzolokat már tavaly visszaépítették a pilonra.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!