Folyóba zuhant ATR – nem is lett volna szabad felszállnia!
A tajvani TransAsia ATR-72-esének februári katasztrófájáról fontos új részletek láttak napvilágot a pilótafülke hangrögzítőjének elemzése nyomán. Mint a most kiadott hatósági jelentésből kiderül, korántsem csak az volt a baj, hogy a kapitány az egyik hajtómű leállása után a másik, ép hajtómű gázkarját húzta vissza. A gépnek fel sem lett volna szabad szállnia, állapította meg a dokumentum.
Amint az a vizsgálati anyagból kiderül, a légcsavaros-gázturbinás regionális repülőgép jobboldali hajtóműve már gurulás közben hibajelzéseket adott, emiatt sem lett volna szabad megkezdeni a felszállást.
A személyzet azonban folytatta, majd a gép a pályára érve sebességet gyűjtött az elemelkedéshez, de közben nem volt bekapcsolva az az automata berendezés (automatic take-off power control system, ATPCS), amely pont arra hivatott, hogy felszállás közben egy esetleges hajtóműprobléma esetén a pilóták beavatkozása nélkül is biztosítsa a gép repülését, többek közt az oldalkormány trimmjének állításával és a rossz hajtómű légcsavarjának vitorlába állításával.
A pilótafülke hangrögzítője felvételén a nekifutás negyedik másodpercében hallható, amint a gép másodpilótája figyelmezteti a kapitányt, hogy az ATPCS nincs készenléti állapotban. Mint azt a Flightglobal a vizsgáló testület egyik tagjától idézte, ha az ATR-72-600-asokon az ATPCS nem működik, akkor a társaság kiképzési rendszerben „hangsúlyosan” szerepel, hogy a felszállást meg kell szakítani. Ez a GE235-ös járat esetében nem történt meg, a kapitány nyugtázta a másodpilóta jelzését, de folytatta a felszállást. Ugyanakkor az ATR-500-asok esetében a társaság engedélyezi az ATPCS működése nélkül is a felszállás folytatását, jegyzi meg a szaklap.
Amikor a gép már hetven csomóval haladt, a másodpilóta azt jelezte, hogy az ATPCS készenléti állapotban van (armed), néhány másodperccel később az ATR elhagyta a betont, majd a jobb hajtómű hibája miatt a berendezés rendben megkezdte a légcsavar vitorlába állítását. Ezután történt a balesethez közvetlenül vezető momentum, a kapitány a jól működő bal hajtómű gázkarját húzta alapra, ezután a gép a Keelung folyóba zuhant, a halálos áldozatok száma a fedélzeten negyvenhárom volt.
Az Air Transport World összefoglalója azt is kiemeli, hogy a kapitány, Liao Jian-zong tavaly sikertelennek bizonyult a szimulátoros vizsgán, épp a felszállás közben történő hajtóműleálláskor szükséges eljárások végrehajtásában: a pilóta kihagyott több elemet az előírt tevékenységek és ellenőrzések közül, „általános parancsnoki működése és repüléstervezése nem érte el a kellő szintet”.
A társaság vezérigazgatója nem óhajtotta kommentálni a vizsgálat megállapításait, viszont elmondta, a TransAsia két új kiképzőközpontot létesít és saját ATR-szimulátort fog működtetni, ugyanakkor valamennyi pilótáját külső megfigyelő és értékelő programnak veti alá, amelyet az Airbus egyik repülésbiztonsági szakértője koordinál.
A légitársaság közben húsz százalékkal növeli a repülésbiztonsággal és üzemeltetéssel foglalkozó alkalmazottak számát, és megemeli a fizetésüket is, annak érdekében, hogy megtartsa a kiképzett személyzetet. A társaság jelenleg tíz ATR-re hatvanegy pilótát foglalkoztat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!