Folytatódnak a pangás évei
Minden eddiginél negatívabb képet festett az idei autóbusz-fesztivál mezőnye. Pedig a szervezők szokás szerint alaposan kitettek magukért, a találkozót kísérő programok idén is sokrétűek voltak: helikopterezés, terepsegway, motoros bemutató színesítette a napot. Köszönhetően azonban a nagy állami tenderek felfüggesztésének, jelenleg pang a buszpiac, a gyártók nagy része kényszerszünetet tart. A buszos cégek is jóval kevesebben voltak, mint a korábbi években, és újdonságból is kevés jutott a fesztiválra. Mindössze a Citaro és a Credo Inovell jelentett újdonságot a szakmai közönségnek. Örvendetes volt viszont a beszállítói ipar évről éve növekvő jelenléte, idén rekordmennyiségű sátrat foglaltak el a különböző alkatrészek, főegységek, kiegészítők gyártói és forgalmazói.
KravtexA győri gyártó az idén is az egyik legnagyobb helyet foglalta el a kiállítók között. A tavaly is látott városi szóló és csuklós Citadell mellett a decemberben bemutatott helyközi Econell és a találkozó előtt egy nappal debütált kiskerekű Inovell is helyet kapott. A cég standján megtudtuk, hogy készül a távolsági LH típus utódja is, amivel a teljes buszos palettán megtörténik a generációváltás. Természetesen szóba került a cég esetleges bezárása is. Jelenleg 105 autóbusz áll a cég telephelyén félkész állapotban ülések és kapaszkodók nélkül. További harminc kocsi van még gyártásban, ha a helyzet egy hónapon belül nem rendeződik megnyugtatóan, az üzem nem rendel több nyersanyagot és leállítják a gyártást. A felhalmozott kocsik a várva várt, és jelenleg felfüggesztett MFB-hitel keretében kerülhetnének a volánokhoz.
MANA német gyártó hazai képviselete idén is kitett magáért, a kiállításon egyedüliként hatalmas sátort állítottak, ami mellett ingyen mérték a fagylaltot, a játékos kedvűek pedig egy kvízben próbálhatták ki magukat. Az újdonságnak számító tetszetős MAN Lion’s City Hybrid kocsi mellett a tavaly is látott volános turnén is részt vett Lion’s Regio és egy távolsági Lion’s Coach szerepelt a kínálatban. Két használt kocsit is kiállított az MAN: a nap folyamán egy Lion’s Coach-t és egy Neoplan Starlinert is kedvező áron vásárolhattak meg az érdeklődők.
NABIA magyar alapítású, jelenleg amerikai tulajdonú cégcsoport a szokásos ingajáratban közlekedő Compobus mellett a Sirius helyi és helyközi változatát állította ki. A kizárólag alacsony belépésű (LE) kialakításban készülő autóbuszokat NGM is favorizálta, pedig többször bebizonyosodott, hogy fővárosba inkább az alacsonypadlós (LF) autóbusz való. A NABI neve felmerült az esetlegesen Budapestre szállítandó MAN Lion's City-k végszerelésénél is. A NABI Sirius ideális lenne a vidéki nagyvárosokba, már csak a kedvező ára miatt is. Persze a jelenlegi helyzetben buszbeszerzésről álmodni sem lehet. Az időről időre beeső amerikai megrendelések azért adnak munkát a cégnek.
EvobusA Mercedes és Setra márkákat tömörítő társulás standján egy Setra S415 GT-HD mellett a tavaly bemutatott új generációs Citaro foglalt helyet. A cég képviselői stílusosan egy Mercedes O303-as tárgyalóbuszban rendezték be ideiglenes főhadiszállásukat.
JBUS, M6 L.O.G.
A járműgyártással nemrég felhagyott JBUS a két éve bemutatott Városi 33-as fantázianevű midibuszát állította ki egy távolsági kivitelű társával együtt. A standon társbérletben osztozó M6 L.O.G pedig egy használt linzi MAN csuklóssal hordta az érdeklődőket a parkoló és a kiállítás között.
Magyar AutóbuszgyártóA megrendelés híján kényszerszünetet tartó cég egy korai és egy kései Ikarust állított ki standján. A múltat a gyönyörűen restaurált Ikarus 55-ös jelentette, amit már mi is bemutattunk korábban. A jelent a tavaly debütált megújult homlokfalas egri Ikarus V134-es képviselte. A főegységek forgalmazásával foglalkozó Liberatus standján egy Allison váltós Ikarus E127-es képviselte még a céget.
Csaba MetálA szeghalmi cég CSM Urbanus típusú busza tavaly ősszel még a kortrijki buszkiállításon is részt vett, majd a hazai volánok tesztelték. Most megrendelés híján hét legyártott kocsi után szintén kényszerszünetet tart a Csaba Metál. A két legutolsó kocsi közül az egyik ingajáratban dolgozott, a másikat pedig az érdeklődők vehették górcső alá.
Volvo
A svéd márkát két távolsági kocsi, egy 9500-as mellett egy 9700-as képviselte. A két távolsági mellől hiányoztak a városi kocsik, pedig a Miskolcra került hibrid, valamint a tavaly debütált 7900-as is elfért volna a standon.
További kiállítókA tavalyi rendezvényen emlékezetes hastáncbemutatót tartott török Otokar a BKK buszüzemeltetési tenderén is indult Kent 290 LF-et hozta el. Idén csak egy busszal jelentkezett a Scania: egy helyközi Omniexpresst állítottak ki. Az Irisbus a korábbi évekhez hasonlóan ismét egy Citelissel jelentkezett, de a tavalyi LE kivitelű után a mostani végig alacsonypadlós volt, méghozzá CNG hajtással. A Rákos Jármű Kft. egy Iveco alvázas Dunabus fantázianevű midibuszt hozott el a kiállításra.