Forgalomba állt az új magyar elektromos busz

iho   ·   2025.02.15. 12:00
00_midibusz_baja_utasforgalom

A cseh–magyar együttműködésben gyártott GANZ-SOR EBN8 e-midibusz Baján szállítja az utasokat.

Az elektromos midibusz a háromhetes tesztüzem során mától, február 15-étől március 6-áig a legtöbb bajai autóbusz-útvonalon szolgálatot teljesít. Az utasok – a többi bajai helyi járathoz hasonlóan – díjmentesen próbálhatják ki a járművet a MÁV-csoport honlapján elérhető menetrend szerint.

A nyolc méter hosszú, tizenhat ülőhelyes, alacsonypadlós elektromos midibuszt tavaly nyáron mutatta be a Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. (GTKB), novemberben pedig megkapta a típusengedélyt is. A prototípus egyetlen példányban létezik, a GTKB Kft. felelt a jármű elektromos hajtásának a kifejlesztéséért, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon zajlottak. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, ami plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről egyaránt tölthető.

A busz egyetlen feltöltéssel mintegy 270 kilométer megtételére képes, a GTKB Kft. bajai telephelyén töltik a tesztüzem alatt.

– Régóta várunk erre a pillanatra, a tervezőasztal rajzai valósággá váltak, a GANZ-SOR EBN8 immáron utasokat szállít. A közepes méretkategóriában is jelentős igény mutatkozik a tisztán elektromos hajtású városi járművekre. A midibusz hatékony alternatívát nyújt az utasok szállítására a megváltozott közlekedési szokások figyelembevétele mellett. Az általános utasszállítási feladatok mellett ez az elektromos busz egyéb forgalmi feladatokra is kiválóan alkalmas – mondta el Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója.

A bajai GANZ már hetvenöt éve szolgálja a magyar gazdaságot vasúti járműkészülékek, biztosítóberendezések, áramszedők és más eszközök gyártásával, a midibusz fejlesztésével pedig belépett az e-mobilitás piacára is.

– Meglévő elektromos és gázüzemű zöldflottánk üzemeltetése mellett társaságunk folyamatosan végez utasforgalmi próbákat is különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal, hiszen környezetünk védelme szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. A mini- és midibuszok alkalmazása pedig különösen hasznos azokon a vonalakon, ahol az utazási igények nagyságrendje miatt a normál méretű autóbuszok üzemeltetése gazdaságtalan, vagy a településszerkezeti adottságok miatt a kisebb járművekkel hatékonyabban biztosítható a közszolgáltatás. A próbaüzem tapasztalatai nagy segítséget jelentenek az ideális forgalomszervezést segítő beszerzések tervezésében – mondta Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek