Gdynia, a nosztalgiatrolik egyik apró paradicsoma
A Pomerániai vajdaság északi részén, a Balti-tenger déli partján fekvő Gdynia trolibuszüzeme több mint hetvenéves múltra tekint vissza: a napjainkra tizenkét vonalból álló, kilencvenhat kilométeres hálózatot 1943. szeptember tizennyolcadikán hozták létre. Két vonal a szomszédos Sopot városával is összeköti a kétszázötvenezer lakosú várost. A járművek évente összesen négymillió kilométert tesznek meg, miközben háromszázötvenmillió utast szállítanak. A gdyniai troliközlekedésért felelős PKT nemcsak a jövőbeli trolibusz-fejlesztésekben játszik aktívan szerepet, a járművek múltja is fontos számukra. A társaság pillanatnyilag három működőképes nosztalgiatrolival rendelkezik. A kocsikat ráadásul nemcsak különleges alkalmakkor adják ki: átlagos hétvégéken menetrend szerint is járják az utakat a 326-os vonalon.
A 128-as pályaszámú trolit 1957-ben építette a Saurer és a BBC a svájci Sankt Gallennek; a kocsi Gdynia előtt még Varsót is megjárta. A 359-es kocsi 1975-ös évjáratú, Opavának gyártotta a Škoda, majd lublini használat után került jelenlegi helyére. A nosztalgiaflotta legifjabb tagja a 10121-es: 1994-ben építette a Jelcz/Elmar Gdynia számára. A negyedik nosztalgiajármű felújítása jelenleg is zajlik: a 12204-es pályaszámú ZIU-9W-t 1984-ben gyártották a Szovjetunióban az északnyugat-ukrajnai Lucknak. A különböző korszakokból származó kocsikkal a trolibuszok fejlődésének egész történetét vonultathatja fel Gdynia.
Nem minden régi trolira mosolygott rá azonban a szerencse Gdyniában: a lengyel vasút PKP Gdynia Dworzec állomásának közelében, a húszas, huszonkettes és huszonhetes trolivonalak keresztezésénél található egy magántelek, ahol több, a Trobus társaság magángyűjteményét alkotó jármű omladozik, várva a szebb napokat – vagy éppen a lángvágót.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!