Global 5500: a járvány ellenére pörög az üzleti repülés

iho   ·   2020.06.27. 12:00
cim

Viszonylag ritka a repülés történetében, hogy egy új típusról a fejlesztés során derül ki: többet tud, mint amire eredetileg tervezték. Nem véletlen tehát, hogy a Bombardier, amikor új business-jetje üzembe állítását, az első példány átadását ünnepli, azt emeli ki, hogy kiderült, a Global 5500 kétszáz mérfölddel többet tud berepülni, mint a korábban meghirdetett hatótávolság.

(fotók: Bombardier)

Így tehát a most nyilvánosságra hozott adat 5900 tengeri mérföld, vagyis csaknem 11 ezer kilométer, ami azt jelenti, hogy a gép olyan várospárok között tud leszállás nélkül repülni, mint Los Angeles és Moszkva, São Paulo és Párizs. Ezek a maximális hatótávolságok persze a gép teljes kapacitásához képest kevesebb hasznos teherrel értendők (nyolc utas és három főnyi személyzet).

A legnagyobb megengedett sebessége Mach 0.9, az utazója ennél nyilván kisebb, de ezzel együtt figyelemre méltó. A gépet a cég szerint rendkívül sima repülés jellemzi, ami az átdolgozott kilépőélnek köszönhető. Ami a fel- és leszállási pályaigényt valamint a megközelítést illeti, a fontos jellemző, hogy a gép teljes terheléssel veheti igénybe a világ egyik legjelentősebb üzleti centrumában épült, különleges repülőterét, márpedig London City nem egyszerűen rövid pályát, hanem a standard eljáráshoz képest meredekebb, három helyett öt fokos megközelítést feltételez. Mindeme tulajdonságok mögött pedig ott van a Rolls-Royce Pearl hajtómű, a korábbiakhoz képest új magasnyomású turbinával és háromfokozatú kisnyomású turbinával.

A Bombardier természetesen mindezt úgy idézi, mint a legjobb paramétereket – és a mondat végén azért ott van: a kategóriájában. Ez a kategória pedig a nagykabinos, nagy hatótávolságú üzleti jeteké, ami ennél a típusnál maximum 16 utast jelent, ennél valamivel nagyobb a családhoz tartozó Global 6000 és 6500, maximum 17 utassal, a legnagyobb kabinja a leghosszabb törzsű 7500-asnak van, amely 19 személynek nyújt kényelmes elhelyezést.

Az első Global 5500-ast a gyártó közleménye szerint egy „meg nem nevezett felhasználó” vette át, az Aviation Week szerint a gép a ExecuJet Europe nevű svájci magángép-üzemeltető flottájához került.

A hírhez azt érdemes még hozzátenni, hogy a Bombardier – miután az Airbus tavaly már teljes egészében kivásárolta az egykori CSeries, most A220-as regionális utasszállító programját - ma már „csak” az üzleti gépek piacán tartotta meg pozícióit a repülőgépgyártásban, de ez továbbra is meglehetősen széles paletta, a legnagyobb Global-verzióktól a Challenger típusokon át a legkisebb, kilenc személes Learjet 75-ösig.

Annak is megvan a jelentősége, hogy a kanadai központú Bombardier közleménye hangsúlyozza a gyártás helyszínét: Wichita, Kansas, nem csak azért fontos, mert a Learjet révén az üzleti jetek egyik őshazájának tekinthető, hanem mert az Egyesült Államokban van, márpedig épp a CSeries körüli, a Boeing által indított eljárások óta lett kiemelt szempont, hogy a gépre, mint egyesült államokbeli gyártmányra, nem vethető ki súlyos vám.

És még egy fontos tényező: első hallásra nem látszik túlságosan racionálisnak, hogy a COVID-járvány kellős közepén épp egy business-jet első átadását ünnepeli a cég. Nos, a jelek szerint az üzleti repülés hamarabb tér magához, mint a közforgalmi, a business-jetek jóval hamarabb és jóval nagyobb arányban repülnek ismét, mint a légitársaságok utasszállítói. Egyébként már a járvány kezdetekor érdekes volt látni, hogy amint sorra álltak le a légitársaságok, milyen nagy számban repültek az üzleti gépek, például ahogy az amerikai cégek sorra menekítették haza az Amerikán kívül rekedt munkatársaikat. Most pedig nyilván épp azért is szállnak fel sűrűbben a business jetek, mert a szokásos légijáratok egyelőre még kevesebb desztinációra repülnek, és ritkábban, mint a járvány előtt.

Most az áprilisihoz képest az Egyesült Államokban az üzleti gépmozgások száma 300 százalék, a tavaly ilyenkor mért mennyiségnek már a háromnegyede. A sokfelé elterjedt közhiedelemmel ellentétben ez az ágazat korántsem csak valamiféle presztízs-repülés, hanem a lassan magához térő gazdaság aktív része. Mivel sok szakértő szerint a járvány ellenére a globális kereskedelem szálai egyáltalán nem tűnnek el, az ilyen, nagy távolságokat berepülő business jetekre is egyre inkább megint szükség lesz a világgazdaság vérkeringésének fenntartásában.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.