Globális flottajelentés, izgalmas számok – 4. rész

iho   ·   2015.08.14. 08:45
cim3

A szépvonalú Electra egyik utolsó példánya valahol a sarkkör közelében

A globális flotta korelnöke feltehetően az a kilenc DC-3-as, amely Afrikában és Amerikában repül még menetrend szerinti járatokat; érdekes, hogy a tévésorozat révén híressé vált Buffalo már nem szerepel ennek a típusnak a listáján, viszont az ő színeiben repül a két utolsó Lockheed L-188 Electra.

Szintén a legrégebbi típusok közé tartozik a Convair 580-as, amelyből még harminckettő repül, plusz még van öt a 640-es változatból, mindkettő légycsavaros-gázturbinás kiadásban. Ha már az lgt-knél tartunk, létezik egy eredeti katonai C-130-as civil lajstromban és polgári forgalomban Jemenben, és repül a Herky kifejezetten polgári változata, az L-100-as huszonhárom példányban a világ különböző pontjain, természetesen leginkább ott, ahol tökéletes betonos pályák nem mindig akadnak egy teherszállítónak: érdekes, hogy az orosz gázóriás, a Gazprom légitársasága, a Gazpromavia kettőt is üzemeltet belőlük.

A Dash-sorozatnál is a kevesebb hajtómű lett a nyerő, lassan elfogynak a 7-esek

Kihalófélben lévő típusnak tekinthető a huszonhat példányban repülő kanadai Dash-7-es: a Dash-8, illetve a belőle modernizált Q400-as kiszorította a maga korában még népszerű, de négyhajtóműves légcsavaros gázturbinást. A japánok első és eddig egyetlen teljesen saját építésű utasszállítója, az ugyancsak lgt NAMC YS-11 már csak három géppel van jelen a glóbusz légterében, és egyik sem Japánban repül, egy Afrikában, kettő Dél-Amerikában.

A Saab kéthajtóműves 340-ese elég komoly példányszámban szerepel, 228 géppel, de a hosszú törzsű 2000 nem volt nagy siker, csak harminckettő van belőle. És még egy érdekes típus: miközben az Embraer most a regionális jetjeivel arat a piacon, a régebbbi „srófosokból” is repül még negyven Banderiante és kilencvenöt Brasilia, köztük három példány a honi BASe tulajdonában szerepel a táblázatban.

BASe-Brasilia a pécsi pályán

Globális flottajelentés: sorozatunk korábbi részei

Airbusok és Boeing-jetek sorsa, Jumbolinók és Fokkerek
Regionális utasszállítók, a régiók közti megoszlás számai
Egyfolyosósok és a szélestörzsűek

A Boeing első polgári jetje, a 707-es már egy példányban sem szerepel a táblázatokban, viszont a nagy vetélytárs DC-8-asból még négy szolgál. A farokhajtóműves sikergép, a DC-9-es különféle változatait harmincöt gép képviseli, de rögtön sokkal komolyabb számot találunk, ha az MD-80-as, 90-es utód adatait nézzük, összesen négyszázhuszonhat illetve hetvenegy maradt a társaságoknál, a Deltánál például száztizenhat és hatvanöt.

A DC-10-es utolsó utasszállítóként használt gépét tavaly búcsúztatták a bangladesi Bimantól, de teherszállítóként repül még belőle ötvennyolc, főképp a FedExnél. A modernizált MD-11-es sem szállít már utasokat, F azaz Freighter jelzéssel azonban még százhuszonhét szerepel a listán, a flottavezető ez esetben is a FedEx ötvenhét géppel, de használ belőle a UPS is harmincnyolcat.

DC-8-asból az elmúlt években is járt egy-kettő Budapesten<br>(fotó: Hardy Mihály)

A klasszikus háromcsövesek közül a Lockheed 1011-ese tavaly még szerepelt néhány példánnyal a listán, mostanra teljesen eltűnt. Azonban ez nem jelenti a típus teljes kipusztulását, a RAF-nál használt, egykor a British Airways színeiben repült, és a légierő flottájából nemrég kisorolt tanker/töltő változatokat ugyanis egy magáncég szeretné megvenni és vállalkozásban működtetni tovább légi üzemanyag-ellátóként. Noha valóban polgári lajstromba kerülnének a gépek, nem remélhető a felbukkanásuk ezekben a táblázatokban, hiszen nem lesznek a közforgalmi repülés részesei.

(Folytatjuk: sorozatunk záró részében a kínai és orosz-szovjet gépekkel foglalkozunk, köztük néhány, a magyarok számára ugyancsak kedves típussal.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek