Globális légiverseny: csoportok, társaságok, üzleti modellek

iho   ·   2017.07.25. 16:15
cim4

Melyek a világ legnagyobbjai? A sokféle „legjobb légitársaság” értékelés után a FlightGlobal összesítése (World Airline Rankings) a tavalyi év konkrét adatai alapján állította fel a légiközlekedés erősorrendjét. Az elemzés előszavában a listák készítői hangsúlyozzák, a különféle politikai-gazdasági sokkhatások ellenére az iparág globális növekedése tovább tart, a forgalom növekedik, annak ellenére hogy az egyesített üzemi eredmény 2015-höz képest kicsit csökkent.

A domináns társaságok és légitársasági csoportok megtartották pozíciójukat, a főszereplő a három nagy amerikai, de nem ők azok, akik az üzleti eredményeket legnagyobb mértékben tudták volna növelni. Tehát a bevételek szerinti lista első három helyezettje csoportok szerint az American, a Delta és a United Continental, az üzemi eredmény szerint a Delta, az American és a United.

Az előző listán negyedik helyen áll a  Lufthansa és ötödik az Air France/KLM csoport, a profit szempontjából viszont a vezető triót a szintén amerikai Southwest majd a (British-Aer Lingus-Iberia-Vueling felállású) IAG követi. A légicégek általános bevétel- és profitversenyében mindkét kategóriában a FedEx szerepel a hatodik helyen, a bevételi listán ezután jelenik meg az Emirates, amely azonban nincs a profit-verseny első tíz helyezettje között, és ebből a szempontból a Lufthansa is hátrább szerepel, bár még bőven az élmezőnyben.

A legtöbb utast tavaly az American csoport gépei szállították, érdemes itt a számokat is idézni: 359 millió 574 ezret, a Delta a második helyen 342 millió 860 ezerrel, a United tavaly utasszáma 338 millió 388 ezer volt, az Emirates-é 276 és fél, az IAG csoporté 243 és fél, a Lufthansáé 226 és félmillió körül alakult. A járatkihasználás azonban a legtöbb utast szállító harminc társaság közül a Ryanair és az easyJet esetében kúszott csak 90 százalék fölé (90,4 és 90,2). A külön közölt társasági (tehát nem a csoportos) listában az ír diszkontcég az utasszámot tekintve az előkelő hetedik helyen szerepel több mint 148 és fél millióval, a hasonló üzleti modell szerinti vállalatok közül csak a Southwest előzi meg (durván 201 millió).

A hálózati és a diszkont társaságok versenyében egyelőre továbbra is az előző vezet, az utasok kevesebb mint húsz százalékát szállítják ma még a low-fare társaságok, bár az is biztos, hogy sok példa mutatja az üzleti modellek erős keveredését: hálózati társasági járatai gyakorlatilag ellátás nélküli olcsó osztályokkal, diszkontok emelt árú, prémium-közeli lehetőségekkel.

A régiók listavezetője Ázsia és a csendes-óceáni térség a forgalom több, mint harmincegy százalékával, az európai kontinens a második csaknem 27,5, illetve Észak-Amerika majd huszonhat százalékkal. A közel-keleti térség tíz százalékkal szerepel, Latin-Amerika 4,3 százalékkal, a sereghajtó továbbra is Afrika, a kontinens a globális légiforgalomból mindössze durván másfél százalékkal részesül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek