Gönyű életképessé válhat, áruszállításban tarol a közút
Kevesebb árut szállítanak a Dunán, mint néhány esztendeje, de a gönyűi kikötő életképessé válhat – mondta a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat pénteki testületi ülésén tartott előadása után újságíróknak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára.
A mohácsi kikötőnél 20-25 százalékkal kevesebb teherhajó lépi át a határt, mint három-négy éve; ebben a gazdasági válság mellett a dunaújvárosi vasmű visszaeső termelése is szerepet játszik. A Győrhöz közeli Gönyű fejlődő gazdasági térségben fekszik, így igazi közúti-vízi-vasúti intermodális csomópontként, átrakóhelyként működhet – közölte Völner Pál.
Problémaként említette, hogy a folyó romániai, bulgáriai szakaszán mindmáig váratnak magukra azok a fejlesztések, amelyek eredményeként egész évben hajózhatóvá válna a Duna.
Előadásában az államtitkár kijelentette, a teherszállításban a közút továbbra is tarol, „a vasút küszködik”, az utóbbi formára terelés egyik eszköze lehet a használatarányos útdíj rendszerének bevezetése.
„Most a GYSEV azon dolgozik, hogy az átvett vonalait villamosítsa, felújítsa. Ezen szerintem első lépésben túl kell lenni, és utána kell átgondolni, hogy van-e olyan indok, ami amellett szólna, hogy tovább folytatódjon ez a fajta közlekedés” – válaszolta Völner Pál az MTI azon kérdésére, tervezik-e, hogy a társaság újabb vonalakat vegyen át a MÁV-tól.