Gyorsít az Evektor?

iho   ·   2014.08.08. 13:45
cim

Július végén írták alá Kuala Lumpurban azt a megállapodást, amelynek értelmében a malajziai Aspirasi Pertiwi nevű cég közös vállalkozás keretében 200 millió dollárral finanszírozza a Kunovicében az Evektornál készülő kéthajtóműves kis utasszállító, az EV-55 Outback további fejlesztését, és a sorozatgyártás beindítását. A megállapodás a cseh repülőgépipar elmúlt húsz évének legfontosabb projektjét támogatja, amelyben összesen húsz cseh vállalat vesz részt konzorcium formájában – adta hírül nemrég a nagy hírű cseh cég.

Korábban Magyarországon is szép számban repültek a kunovicei gyárt termékei, az iho/repülés sorozatot is közölt az L-410-es történetéről és hazai példányai sorsáról. Az Evektort a nagymúltú cseh gyártó, a LET bázisán 1991-ben alapították, azóta elsősorban kisgépeivel jelentkezett a piacon, az Eurostar és a Sport Star egymotorosok meglehetősen sikeresek, ötven országba több mint 1300 példányt sikerült eddig eladni.

Elrendezése gyakorlatilag azonos a 410-essel, de minden fontos részében új repülőgép

Az EV-55 Outback hasonló kategóriában készül, mint az L-410-es, tehát 14 személy /1800 kilogramm hasznos teher szállítására képes, 220 csomós utazósebességgel, két légcsavaros gázturbinás hajtóművel (Pratt & Whitney PT6A-21), vállszárnyas elrendezésben (a fesztávolsága 16 méter, a gép hossza 14,35 méter).

Eddig két példánya készült el, az első prototípussal 170 órát repültek, a másikkal végzik a szilárdsági próbákat. A cél az, hogy 2016-ra megszerezzék a típusra az európai légialkalmassági engedélyt, ezután a megcélzott szériaszám évi 15–20 példány. Már most belekezdtek a gyártócsarnok bővítésébe, és a kapacitást, nyilván megfelelő rendelésszám mellett, akár évi ötvenre is felvihetik majd, és ehhez a mostani 400-as létszámot több mint kétszeresére emelnék.

Szigetről szigetre, magas hegyvidékek, burkolatlan pályák: az Outback a nehéz körülmények könnyű utasszállítója

A cseh gyártól kapott információk szerint az Evektor Outback elsősorban azokra a vásárlókra számít, amelyek nem túl kedvező, mondhatni kezdetleges körülmények közepette szeretnének gazdaságosan repülni. Ennek megfelelően a gép szélsőséges hőmérsékleti viszonyok között, magasan fekvő repülőterekről is üzemeltethető majd, hegyvidékeken, szigetek közti forgalomban, a versenytársakkal hasonló teljesítményt, de alacsonyabb üzemeltetési költségeket kínálva. Elsősorban az An-2-eseket és An-28-asokat, illetve a kilencvenes évekig gyártott L-410-eseket válthatná le Afrika, Dél-Amerika és Ázsia piacain, bár a gyár szeretne megrendeléseket olyan cégektől is, amelyek például Alaszkában működnek. Az iho/repülés szakértőjének korábbi elemzése szerint komoly versenytársa lehet az olyan típusoknak is, mint a Twin Otter vagy a Mitsubishi Mu-2. Ami vonzóvá teszi: az  EV-55 hasznos terhelhetősége 1655 kilogramm, míg a 410-UVP-E-jé 1615 kilogramm, pedig az L-410 maximális felszálló tömege majdnem két tonnával több (6400 kilogramm), mint az Outbacké (4600 kilogramm).

Elhúzódott a fejlesztés és a berepülés, de a malájok beszállása reálissá teheti a sorozatgyártás megindítását két év múlva

A gyári adatok szerint kategóriájában ennek a gépnek a legnagyobb a kabin-keresztmetszete, a széles teherajtó pedig cargo-szerepkörre is alkalmassá teszi, a kabin padlójára görgető rendszer szerelhető, de vásárolható kombi-kivitelben is. Szinte természetes, hogy rövid és burkolatlan pályákról is üzemeltethető, a hatótávolsága maximálisan (és valójában csak alacsony terheléssel) 1210 mérföld, a pilótafülke „nagyképernyős” műszerfalát a CMC Electronics tervezte.

Korábbi információk és szakértőnk cikke szerint is volt szó oroszországi gyártásról is, és az orosz piac igazán ígéretesnek tűnt a gép számára, hiszen itt az „előd” L-410-esből is nagyon sok, pontosan 862 gép repült, amelyek többségének már lejárt az üzemideje. A mostani közlésekben ennek a tervnek már nincs nyoma. A malajziai tőkeinjekció viszont remélhetőleg nemcsak piacot jelent, hanem egyben az eléggé elhúzódó fejlesztési periódus felgyorsítását is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek