Gyorsított tempóban villamosít az Indiai Vasút

Joó Ferenc   ·   2018.02.22. 16:15
india-dizel-400

Az indiai vasúti hálózat hossza hatvanhétezer kilométer, ennek jelenleg negyvenöt százaléka villamosított (kereken harmincezer kilométer). A nem is túl távoli tervekben az szerepel, hogy szinte a teljes hálózatot villamosítják. Korábban egy év alatt ezer-kétezer kilométer vonalat villamosítottak, jelenleg a célt négyezer kilométerre lőtték be a 2018–2019-es üzleti évben. Ez ugyan elmarad a korábban tervezett hétezer-ötszáz kilométeres adattól, de ha ebben az ütemben villamosít az Indiai Vasút (IR), akkor is tíz éven belül teljesen villamosítani tudja vonalhálózatát.

Fővonali dízelek Udupiban (fotók: Mark Tokington)

Az IR nagyon sok dízelmozdonnyal rendelkezik, legtöbbjüket helyben gyártották Alco-liszensz alapján. Ezek üzemanyag-fogyasztása pedig igen jelentős! A villamosítási szándék mögött tehát komoly üzleti érdekek vannak és a megvalósításban szerencsére partner a kormány is. Az állami költségvetésből a következő fiskális évben a korábbinál huszonhárom százalékkal több támogatáshoz jut az IR, közel hatezer milliárd forint értékben. Összehasonlításul: Magyarország éves költségvetésének főösszege mindössze háromszor ekkora, nem egészen tizenkilencezer milliárd forint!

Ebből a hatalmas összegből azonban a villamosítás csak egy szelet. Tizennyolcezer kilométernyi vonalon szeretnék a második vágányt kiépíteni, ötezer kilométernyi méteres nyomtávú vonalat építenek át szélesnyomtávúra, harminchatezer kilométeren újítják fel a meglévő vasútvonalakat, megszüntetnek bő négyezer szintbéli közúti átjárót és felújítanak hatszáz vasútállomást. Bengaluruban százhatvan, Mumbaiban százötven kilométer hosszban bővítik az elővárosi vasúti hálózatot.

A fejlesztésekhez gördülőállomány-beszerzés is párosul. Mit sem érnek a villamosított vonalak villamosmozdonyok és villamos motorvonatok nélkül! Tizenkettőezer tehervagont, ötezer személyvagont és hétszáz mozdonyt kívánnak vásárolni a 2018-2019 időszakban. A nagysebességű vonalak építésének ösztönzésére egy vasúti egyetemet indítanak Vadodara városában. Jelenleg a Mumbai–Ahmedabad vonal az egyetlen nagysebességű viszonylat a kontinensnyi országban.

Kereszt Dhariban

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek