Gyorsított tempóban villamosít az Indiai Vasút
Az indiai vasúti hálózat hossza hatvanhétezer kilométer, ennek jelenleg negyvenöt százaléka villamosított (kereken harmincezer kilométer). A nem is túl távoli tervekben az szerepel, hogy szinte a teljes hálózatot villamosítják. Korábban egy év alatt ezer-kétezer kilométer vonalat villamosítottak, jelenleg a célt négyezer kilométerre lőtték be a 2018–2019-es üzleti évben. Ez ugyan elmarad a korábban tervezett hétezer-ötszáz kilométeres adattól, de ha ebben az ütemben villamosít az Indiai Vasút (IR), akkor is tíz éven belül teljesen villamosítani tudja vonalhálózatát.
Az IR nagyon sok dízelmozdonnyal rendelkezik, legtöbbjüket helyben gyártották Alco-liszensz alapján. Ezek üzemanyag-fogyasztása pedig igen jelentős! A villamosítási szándék mögött tehát komoly üzleti érdekek vannak és a megvalósításban szerencsére partner a kormány is. Az állami költségvetésből a következő fiskális évben a korábbinál huszonhárom százalékkal több támogatáshoz jut az IR, közel hatezer milliárd forint értékben. Összehasonlításul: Magyarország éves költségvetésének főösszege mindössze háromszor ekkora, nem egészen tizenkilencezer milliárd forint!
Ebből a hatalmas összegből azonban a villamosítás csak egy szelet. Tizennyolcezer kilométernyi vonalon szeretnék a második vágányt kiépíteni, ötezer kilométernyi méteres nyomtávú vonalat építenek át szélesnyomtávúra, harminchatezer kilométeren újítják fel a meglévő vasútvonalakat, megszüntetnek bő négyezer szintbéli közúti átjárót és felújítanak hatszáz vasútállomást. Bengaluruban százhatvan, Mumbaiban százötven kilométer hosszban bővítik az elővárosi vasúti hálózatot.
A fejlesztésekhez gördülőállomány-beszerzés is párosul. Mit sem érnek a villamosított vonalak villamosmozdonyok és villamos motorvonatok nélkül! Tizenkettőezer tehervagont, ötezer személyvagont és hétszáz mozdonyt kívánnak vásárolni a 2018-2019 időszakban. A nagysebességű vonalak építésének ösztönzésére egy vasúti egyetemet indítanak Vadodara városában. Jelenleg a Mumbai–Ahmedabad vonal az egyetlen nagysebességű viszonylat a kontinensnyi országban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!