Harci gépek, helikopterek: orosz fegyverkezés 2015-ben
Miközben sok helyen a katonai kiadások csökkentése zajlik, Oroszország 2015-ben is erősen fegyverkezik, és a kedvezményezett haderőnemek egyike kétségkívül a légierő, illetve a tengerészeti légierő.
2014-ben az orosz fegyveres erők 250 új repülőgépet és helikoptert vehettek át, köztük Szu-34-eseket, Szu-35-ös vadászgépeket, Mi-28-as csapásmérő helikoptereket. Az orosz hadügyminiszter bejelentése szerint a korábban emlegetett 150 új repülőgép és helikopter helyett több 200 áll szolgálatba, 126 merevszárnyú és 88 forgószárnyas gép.
A tervek szerint a hosszú távú flotta üzemeltetési aránya 80 százalék lesz, a modern gépek aránya 33 százalék, a rendelkezésre állás átlaga 67 százalékra emelkedik.
A 2015-ös beszerzések között vannak Szu-34-es bombázók, Szu-30-as harci gépek, Jak-130-as kiképző gépek, amelyek használhatók közeltámadó szerepkörben is. Ugyancsak kap a hadsereg új szállítógépeket a továbbfejlesztett Il-76-asokból, a helikopterflottát Kamov Ka-52-es és Mi-28-as harci helikopterekkel egészítik ki, de lesz beszerzés a nálunk is használt Mi-8-as szállító helikopter továbbfejlesztett AMTSh-változatából, illetve ugyancsak szállító feladatokra Ka.226-asokból (a magyar hadseregben furárgépként, a MÉM RSZ-nél mezőgazdasági gépként használt Ka-26-os gázturbinás változatából).
Idénre várható a Szu-35-ös D-változatának hadrendbe állítása, A miniszter külön kiemelte a gép exportváltozatát, a Szu-35S egy példánya 85 millió dollárba kerül, amely azt jelenti, a gép jóval olcsóbb, mint nyugati versenytársai. Folytatódik az oroszok által az F-35-ös konkurenciájaként emlegetett Szuhoj T-50-es fejlesztése, ezek közül Moszkva ezer példány eladását reméli.
De az igazi indok nem az export, hanem az a követelmény, hogy az orosz katonai fölényt nem szabad elveszíteni senkivel szemben sem, és ezt a programot bármi áron meg kell valósítani, mondta nem sokkal ezelőtt az orosz védelmi miniszter.
Érdekes momentum jelzi, mennyire erős az orosz katonai vezetésben az akarat a fölény feltétlen megszerzésére: az orosz légierő bombázó-szerepkörben próbált ki egy Il-76-os szállítógépet. A szárnyak alá szerelt fegyvertartó pilonokon ötven kilós hagyományos bombák voltak, a bombavetést 500 és ezer méter közötti magasságban próbálták ki, 500 kilométeres óránkénti sebesség mellett. A kísérletről hírt adó The Aviationist portál megjegyzi, hogy máskor más szállítógépeket is alkalmazták már bombázó szerepkörben, például az amerikai C-130-as AC-130-as változatát, illetve ugyancsak szállítógépről dobták le Amerika legnagyobb termonukleáris bombáját: egyes hírek szerint a GBU-43/B óriásbomba bevetésére a C-17-es is alkalmas.
A nehézkes és kis magasságban könnyű célpontot nyújtó szállítógépek azonban csak alacsony intenzitású konfliktusok során alkalmazhatók, a portál szerint föld–levegő rakétákkal védett objektumok támadása szállítógépekkel öngyilkosság lenne.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!