Hegyomlás: egy hónapra bezár a Gotthard-vasút
Háromezer köbméternyi sziklatörmelék zúdult kedden a legfontosabb észak-déli svájci vasútvonal pályájára. A Gotthard-hágó felé vezető kétvágányú pálya Svájc német és olasz nyelvű kantonjai között teremt összeköttetést, Európai léptékben ez a legfontosabb közlekedési folyosó Olaszország és Németország között. Az SBB szakemberei szerint legalább egy hónapba telik, mire ismét átadhatják a forgalmat az alpesi vasútvonalon közlekedés személy- és tehervonatok számára – írja a Swissinfo.ch.
A sziklaomlás Uri kantonban, Gurtnellen falucska közelében történt, nem messze a spirálalagútjairól híres Wassentől. Reto Kormann, a svájci vasút szóvivője szerdán elmondta, hogy olyan mennyiségű sziklatörmelék zúdult a pályára, amit csak robbantásokkal tudnak majd eltávolítani.
A sziklaomlás a tetemes anyagi kár mellett emberéletet is követelt. Két pályamunkás megsérült, harmadik társukat pedig maga alá temette a hegyről lezúduló törmelék. A 29 éves férfi holttestére a mentőalakulatok kutyái bukkantak rá, ám napokon keresztül nem tudták kiszabadítani a sziklák alól, mivel a törmelék jelenleg is instabil. További 500 köbméternyi talaj zúdulhat a mélybe, ha a mentőcsapatok rossz lapot mozdítanak meg a kártyavár alján.
Teljesen megsemmisült a természeti csapás következtében a vasúti pálya felépítménye és a felsővezeték. Az infrastruktúra helyreállítása eltörpül a forgalom leállása okozta kár mellett. Naponta mintegy 4000 utast szállítanak a Gotthard-vasúton közlekedő szerelvények. Ők jelenleg két rossz közül választhatnak: vagy az autóbuszos pótlást veszik igénybe 90 perccel később érkezve célállomásukhoz, vagy a Lötschberg–Simplon útvonalon át kerülnek, feltehetőleg zsúfolásig megtelt vonatokon.
Akadozik a teherforgalom is az egyik legfontosabb európai észak-déli közlekedési folyosón. Sokat ront a helyzeten, a százéves Simplon-bázisalagút felújításába éppen most kezdtek bele, így erősen lecsökkent az alternatív útvonal kapacitása is. Kormann elmondta, hogy az osztrák és francia kollégákkal is felvették a kapcsolatot a pótlás megszervezése céljából. Franciaországban a Mont Cenis-hágó, Ausztriában pedig a Brenner- és a Semmering-hágó jelenthet alternatívát a svájci tranzitútvonalak számára.
Az extrém magashegyi környezetben üzemeltetett svájci vasútvonalakon folyamatosan felügyelik a pálya fölé meredő sziklákat a vasúttársaság geológusai. Elmondásuk szerint egyetlen intő jelet sem észleltek a katasztrófa előtti napokban. Legutóbb 2006-ban történt hasonló baleset a svájci Alpokban: akkor az A2-es autópályára zuhant egy nagyobb sziklagörgeteg, két halálos áldozata volt a váratlan tragédiának.
A Gotthard-vasutat a világ legszebb vasútvonalai között tartják számon, leginkább azért, mert hajmeresztő magasságokban épült az 1881-ben átadott pálya. A látvány mellett a balesetveszély is megszűnik 2017-ben az 57 kilométeres, új Gotthárd-bázisalagút elkészültével.