Hétvégi járatbővítés a „kishidasin”

Károly Szabolcs   ·   2016.04.03. 18:45
400px_kishidasi

A tél elmúltával, április másodikától október harmincadikáig egy új, csak hétvégén és ünnepnapokon közlekedő, délelőtti vonatpárral bővül a Szerencs–Hidasnémeti vonal felső, egy reggeli és egy délutáni vonatpárral „alibimenetrendet” kínáló Abaújszántó–Hidasnémeti szakasza. A 35242-es számú személyvonat 9 óra után két perccel, a Szerencsről érkező 35222-es csatlakozásaként indul Abaújszántóról, Hidasnémetibe 9 óra 44 perckor érkezik, ahol azonnali csatlakozás nyílik Miskolc felé az 5337-es vonathoz. Visszafelé 10 óra után 16 perccel indul a 35245-ös járat, ami az 5322-es számú Füzesabony–Miskolc–Hidasnémeti személyvonatról, valamint a Budapest-Keletiből Kassára tartó Rákóczi intercityről (IC182) is biztosít csatlakozást. (Hidasnémeti felé a menetrend szerint tizenkét perces abaújszántói utascsere nyolc–tíz perccel történő lerövidítésével pedig még Kassa felé is létrejöhetne az átszállási lehetőség.)

A szóló Bzmot-motorkocsiból kiadott járatpár a csatlakozásokon felül alkalmas lehet a jó idő beköszöntével hétvégi zempléni kirándulásokhoz is, például a boldogkői várhoz, vagy a vizsolyi bibliához. Habár a 2015–2016-os menetrend alapvetően tartalmazza a vonatok meglétét, a MÁV-Start eddig nem túlzottan promotálja a pluszjáratokat. Ez annyira megnyilvánult, hogy nemhogy a szerencsi, még a hidasnémeti jegypénztárban sem tudtak az új járatok megjelenéséről! A tavaszköszöntő első kanyaron mi azonban ott voltunk.

Az április másodikai első járatot teljesítő, 117 318 pályaszámú miskolci Studenka két utassal – a szerző és kísérője –, valamint két fő személyzettel (vezér és jegyvizsgáló) indult Abaújszántóról. A harminc kilométeres út során mindössze egyetlen újabb utas bukkant fel: egy fiatal férfi Gönctől utazott két megállót a végállomásig, majd átszállt a peron másik oldalán várakozó miskolci személyvonatra. Ha ez minden nap kétóránként megvalósulhatna napközben... Az odaút kezdő személyzete és utasmennyisége visszafelé is megmaradt, és sajnos nem is változott az út során.

Régen látott már a 98-as vonal délelőtti hidasnémeti személyvonatot. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Fazekas Böbe, a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)

Abaújszántón a „kishidasi” kocsi ráakad az Abaújszántó–Szerencs járat szinkron Bzmot-szerelvényére és lezárva követi két hajtott társát Szerencsig. A cukor- és csokoládégyártásáról egykor világhírű kisváros állomásán leakad, majd pihenni vonul közel két órára, hogy a 14 óra 16-os abaújszántói személy végén – szintén lezárva – elinduljon napi utolsó (hétköznap második, hétvégén harmadik) hidasnémeti fordulójára. A „kishidasi” fordás Bzmot munkanapokon kívül így legalább nem tölti szinte a fél napot Szerencsen: eddig a 7 óra 42-kor érkező abaújszántói járat (35217) hozta le; mostantól viszont reggel hét és kilenc óra között Abaújszántón pihen.

Az új járatpár létéről remélhetőleg hamarosan egyre többen tudomást szereznek majd, és igénybe veszik a Miskolc, Szerencs, vagy akár onnan tovább Miskolc és Nyíregyháza felé megfelelő eljutást kínáló hétvégi lehetőséget.

A 98-as számú Szerencs–Hidasnémeti vonal

A 80-as számú, Budapest–Hatvan–Miskolc–Sátoraljaújhely vonalból Szerencsen kiágazó vicinálist a Kassa-Hegyaljai HÉV építette meg a huszadik elején, tizenhét hónap alatt. Az ötvenegy kilométer hosszú, egyvágányú pályán 1909. szeptember 30-án vették fel a forgalmat. A kezdőpontnak számító Szerencsen Miskolc, Sátoraljaújhely és Nyíregyháza, a végponti Hidasnémetiben Miskolc és – jelenleg naponta mindössze kétszer – Kassa felé nyílik csatlakozási lehetőség. A két végállomáson kívül mára mindössze Mád és Tállya számít állomásnak a vonalon, Abaújszántó és Gönc megálló-rakodóhelyekké degradálódtak. A vonal alsó részén jelentős a hivatásforgalom, a felső rész gyenge utasszámaiért leginkább a településektől távol, vagy jobb esetben is a szélén található megállók okolhatók. Így a vasút nem lehet versenytársa a községeken átmenő buszjáratoknak – bár azok sűrűsége sem mondható kiemelkedőnek.

A 98-as egyes szakaszait már többször is átépítették: elsősorban Szerencs és Tállya között a nagyobb igénybevétel, leginkább a mádi és tállyai bányákból zúzottkövet szállító tehervonatok miatt. Ezen a 13 kilométeres szakaszon folyóméterenként 54 kilogrammos sínek vannak, míg Tállyától északabbra 48-as rendszerű a pálya. A felújított szakaszokon más vonalakból kibontott, használt anyagokat építettek be. A vonal felépítménye hagyományos, hevederes illesztésű, vegyesen geós és síncsavaros sínleerősítéssel. Az engedélyezett legnagyobb tengelyterhelés 2006 végéig Szerencstől Mádig húsz, Mádtól felfelé 18,5 tonna volt, 2006 végétől a teljes vonalon 18,5 tonnára egységesítették. A pályát utoljára 2013-ban erősítették meg azért, hogy 2014 tavaszán a 90-es számú Miskolc–Hidasnémeti vonal hídjavítási munkálatai miatt a kassai intercityk hetekig erre kerülhessenek, nem ritkán Szergejes vontatással. Azóta a teljes vonalat tengelyenként huszonegy tonnával lehet terhelni. Az alkalmazható legnagyobb sebesség azonban az elmúlt évek során folyamatosan csökkent: míg például a kétezres évek elején-közepén Szerencs és Mád között nyolcvannal is lehetett haladni Mádtól Hidasnémetiig pedig hatvannal, 2006 végétől egységesen már csak hatvannal, 2010 végétől pedig maximum ötvennel mehetnek a vonatok. A vonalon két nagyobb méretű vasszerkezetű vasúti híd található: Golop és Abaújszántói fürdő megállóhelyek között egy húsz méter nyílású a Szerencs-patak felett, valamint a Hernád folyó feletti háromnyílású (20-40-20 méter) híd Zsujta megállóhely és Hidasnémeti között.

A járműállományt illetően a személyforgalmat Bzmot (jelenleg 117-es sorozatú) motorkocsikkal szolgálják ki, Abaújszántótól lefelé két-háromrészes (motor-mellék-motor vagy motor-motor) összeállításban – néhány évvel ezelőtt még a négyrészes Bz-szerelvény számított általánosnak. A vonatok a kelet-magyarországi ütemes menetrend 2006. decemberi bevezetése óta reggeltől késő estig kétóránként járnak. A felső szakaszon egy szóló motorkocsi közlekedik, jelenleg hétköznap két-, április elejétől október végéig, hétvégén és ünnepnapokon három vonatpárral. Napközben a „kishidasi” motor a szerencsi személyvonat végén, lezárva megy vissza Szerencsre pihenni, így még a közvetlen kocsi lehetősége sem valósul meg. A harminc kilométeres felső szakaszon 2006-tól szintén kétórás ütem élt, majd a 2009. decemberi menetrendváltástól egy évig, 2010 decemberéig szünetelt a forgalom. A 2010-es kora nyári áradások következtében több helyen rongálódott a pálya, rövid időn belül azonban sikerült helyrehozni a károkat. 2010 végétől visszaállt a kétórás ütem a felső szakaszon, majd 2012 áprilisában a 98-ast ismét majdnem elérte a végzete: életbe lépett a jelenleg is érvényes, két vonatpáros „alibi-menetrend”, amin azóta is csak az új, hétvégi vonatpár az egyetlen módosítás. A felső részen 2013 júliusától tizenöt, 2014 februárjától huszonöt százalékos kedvezményű, úgynevezett regionális jeggyel is lehet utazni.

A kilencvenes évek végére mind a személy-, mind pedig a teherforgalom olyan mértékben esett vissza a vonalon, hogy csak Mád és Tállya állomásokon maradt folyamatos forgalmi szolgálat. Tállya és Hidasnémeti állomások között egyszerűsített forgalmi szolgálat van érvényben, a forgalom lebonyolítása a vonatszemélyzet bevonásával történik. Abaújszántó megálló-rakodóhely rendszeres vonattalálkozásra berendezett személyzet nélkül szolgálati hely, itt a két forgalomszabályzó állomás, vagyis Tállya és Hidasnémeti forgalmi szolgálatevőinek rendelkezése alapján a vonatok vezető jegyvizsgálói, illetve vonali tolatásvezetői végzik szükség esetén a váltók állítását, a jelzők kezelését, valamint a páratlan váltókörzetben fekvő sorompó nyitását és zárását. A vonalon rendszeres teherforgalom Szerencs és Tállya között van, a külön teherpályaudvarral rendelkező Colas-Északkő Kft. tulajdonában lévő helyi kőbánya feladásai jelentősek. A tehervonatokat remotorizált vagy klasszik Szergejekkel szolgálják ki Szerencsről, de az utóbbi évek autópálya- és vasútépítéseivel egyre több magánvasút is szerzett fuvart itt, így például a Train Hungary és az MMV Sulzerei sem számítanak ritka vendégnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek