Hídbontás Kőbánya-Kispesten

Szever Dániel   ·   2013.11.10. 13:30
Masolat_-_Hidbontas_Kbanya-Kispest_2001_11_10-1

Sok vihart megélt az 1943. november 3-án átadott, a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út korabeli hangulatát még évtizedeken keresztül őrző felüljáró, de 2001. november 10-én elbontották.

Már a nyolcvanas években megszüntették rajta a közlekedést, miután funkcióit kiváltotta az új építésű, máig is használt híd. Elbontásakor az előzetes információk a lezárt monstrum robbantásáról szóltak, végül más, de ugyanolyan látványos módon semmisítették meg: munkagépekkel döntötték le. Több teherautónyi homokot szórtak az alatta fekvő két sínpárra, hogy a lezuhanó roncsok nem okozzanak kárt.

A képre kattintva galéria nyílik<br>(a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)

De ezzel a bontási technológiával sem lehetett elkerülni a vasúti forgalom korlátozását. November 10-én 10 óra 20 perctől másnap 4 óra 20 percig vágányzárat vezettek be Pestszentlőrinc és Kőbánya-Kispest vasútállomások között.  Ez idő alatt a nyíregyházi IC- és gyorsvonatok a 120a-n közlekedtek, részben az ideiglenesen szintén odaterelt Szegedre tartó szerelvények mellett, amelyek csak szolnoki deltáig vendégeskedtek az újszászi vonalon. Onnan a ceglédi deltavágány érintésével tértek vissza a „hazai pályára.” Egyéb érdekességeket is tartogatott a 120a mellett lakó vasútbarátoknak a rendkívüli helyzet: oda száműzték a Kiskundorozsma és Hegyeshalom, valamint az akkoriban még Murakeresztúr és Kiskundorozsma között is rendszeresen közlekedő ROLA-vonatokat. Mivel Kőbánya-Kispest állomást feszültség alól mentesíteni kellett, az egyszerűség kedvéért M41-essel tolt ingavonattal lehetett továbbutazni a Nyugati felé. A 100a ingavonatai Pestszentlőrincen fordultak, az utasok pótlóbusszal juthattak tovább a főváros felé.

Eltakarítás alatt a híd maradványai

Az ötvennyolc évet élt híd építését 1940-ben kezdte el a Magyar Általános Építőipari Rt. Több útburkolatcserét, útfelújítást is megélt, sőt a hídhoz kötődik a BKV történetének egyik legsúlyosabb buszbalesete is: 1960-ban erről a műtárgyól zuhant le egy Ikarus 60-as. A szerencsétlenség tizenhárom halálos áldozatot és huszonhárom súlyos sérültet követelt.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek