HungaroControl: zökkenőmentes átállás az irányítás megújításáért
Munkatermek evolúciója. Az újból fél évre költöztek át a felújított régibe. Hardver, szoftver, kábelezés.
Elkezdődött a HungaroControl egyik legnagyobb fejlesztése, aminek keretében a következő fél évben teljesen megújulnak a társaság léginavigációs és hangkommunikációs rendszerei. A keddre virradó éjszakai zökkenőmentes átállás után a légiforgalmi irányítók ideiglenesen a korábbi szükséghelyzeti központból irányítják a hazai és koszovói légi közlekedést – kaptuk a hírt az irányító szolgálattól.
A jelentős beruházás által a vállalat szakemberei továbbra is Európa egyik legkorszerűbb irányítóközpontjából gondoskodnak a repülés biztonságáról, hangzik a közlemény. A légiforgalmi szolgáltató egyik legnagyobb projektjének célja az elmúlt hét évben éjjel-nappal szünetmentesen működő MATIAS léginavigációs, valamint Frequentis hangkommunikációs rendszerek hardvereinek és az ezekhez tartozó hálózati eszközöknek, kábelezésnek a cseréje. Emellett a légiforgalmi irányításhoz szükséges szoftvereket is frissítik a francia Thales munkatársaival közösen.
A fejlesztésnek köszönhetően a jövőben új munkaállomások segítik a légiforgalmi irányítók tevékenységét – a pultok ülő és álló munkavégzésre egyaránt alkalmasak lesznek –, de felújítják a pihenőszobákat is. A nagyszabású projekt a vállalat csaknem minden szakterületének összehangolt munkáját igényli a légiforgalmi irányítástól kezdve a jogi szabályozáson át egészen az oktatásmenedzsmentig. A korszerűsítés során 55 munkaállomás újul meg, több mint 500 kilométer vezetéket és több ezer hardverelemet cserélnek ki, folytatódik a közlemény.
A fél éven át tartó munkálatok idején a légi közlekedés biztonságáról egy másik irányítóteremből gondoskodnak a HungaroControl szakemberei. A 2015 óta szükséghelyzeti központként működő helyszínt az elmúlt hónapokban teljes egészében felkészítették a mindennapos, zavartalan üzemre, mindezt egy alaposan megtervezett főpróbán is tesztelték. A váltás éjszakáján az átállás zökkenőmentesen, gyorsan és észrevétlenül zajlott, így a léginavigációs szolgáltatásban egy pillanatnyi kiesés sem volt, hangzik a HungaroControl közleménye.
Portálunk végig követte a központok, munkatermek „evolúcióját” a HungaroControl központjában. 2012 augusztusában számoltunk be arról, hogy elkészült a HC központjának új épülete, amelyben aztán fokozatosan kialakították a jelenleg használatos új munkatermet, amelyben a pultok bevonatától és világításától a képernyőkig sok minden lett beszerelve többek közt maguknak az irányítóknak a javaslatai szerint. A technológia telepítése után indult a tesztüzem, 2013-ban megtörtént az átadás, és innentől a régi központ „árnyékolása” nélkül működött élesben a létesítmény, Európa egyik legkorszerűbb ilyen központjaként.
Amint az új központ hivatalosan is beindult, az egyben a régi munkaterem ugyancsak ünnepélyes leállítása volt. A régebbi épületrészen pedig beindulhatott az a felújítás, amely az irányító központ modernizálása révén a HC új „agytrösztjének”, a Léginavigációs Tudásközpontnak, a Léginavigációs Akadémia központi egységének, illetve a HC kutatás-fejlesztési és szimulációs központjának adhatott helyet, majd kialakították a távolti torony munkahelyét is a korábbi toronyszimulátor helyén.
2016-ban a korábbi munkaterem lecserélt, az újhoz hasonló berendezéseit keltették életre ünnepélyesen, és ezzel lehetett ez a nagy irányító központoknál megkövetelt tartalék, vagyis kényszerhelyzeti központ, közben a helyszíne és alapeszköze az oktatásnak és továbbképzésnek, miközben, amint akkor írtuk, ugyancsak itt zajlik eljárások, navigációs rendszerek, légtérbeosztások és hasonló eljárások kipróbálása, tehát a kutatás (CRDS, Centre of Research, Development and Simulation). Nos, tehát fél évre ez a tényleges irányítás központja, amíg a most induló projekt le nem zárul.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!