Húszévesek a BKV első, tűzoltásként vásárolt használt buszai

iho/közút   ·   2021.04.17. 18:00
00_tuzoltobusz_bkv

Négy év budapesti használattal terveztek velük, háromszor ennyi lett belőle – eddig.

Idén tölti a második X-et a Van Hool AG300 típus, ami arról nevezetes, hogy ezek voltak a BKV-nál az első külföldről vásárolt használt buszok. 2011-ben részletesen is bemutattuk őket, röviden annyit érdemes róluk tudni, hogy 2008-ban került harminckettő a BKV-hoz, nyolc évesen, viszonylag alacsony, 300 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, Brüsszelből.

Húsz évvel ezelőtt még akkora élményszámba ment az első húszéves busz a fővárosban, hogy a szülinapjára külön matricázást is kapott, manapság ez persze már elképzelhetetlen, hiszen a buszpark életkora és futásteljesítménye egyaránt magas, még harminc év fölötti Ikarus is akad, de az alacsonypadlósok között is rengeteg a húsz év körüli, a helyzet tehát eléggé elszomorító napjainkban. Már-már szatirikus pillanat volt 2019-ben, amikor a LOV-854 rendszámú jármű visszatért Brüsszelbe, hogy ott kiállítsák egy múzeumban...

A „LOVak” már tizenkét éve közlekednek Budapesten – tehát több időt töltöttek el itt, mint az első tulajnál – ez idő alatt a BKV átlagosan közel 1 millió kilométert csavart beléjük. Az elmúlt pár évben nyolcat töröltek az állományból, de a típus végleges eltűnésére legalább egy-két évet még biztosan várni kell.

Akad azonban más használtan vásárolt, húszéves (vagy kicsit még öregebb) busz is a cégnél, itt van például a szóló Van Hool, az A300, amiből három még mindig van a BKV-nál, ezek idén már huszonegy évesek. Sok Mercedes Citarót is vásárolt használtan a BKV, a legöregebb példányok már ezeknél is elérték a húsz éves kort, a szólók között közel húsz, a csuklósoknál jelenleg hét példány van, ami ilyen idős vagy öregebb.

A Mercedes Citarók között is akad húszéves vagy öregebb (fotók: Garamvölgyi Gergő)

Szintén nagy számban előforduló típus a csuklós Volvo is: húsz olyan 7000A üzemel még, aminek már kettessel kezdődik az életkora.

A korabeli narratíva szerint ezeket a buszokat az Ikarusok felújítása helyett, átmeneti jelleggel, csupán négy-öt évre vették, hogy aztán vadonatújakkal váltsák majd ki őket. Mint látható, ez nem igazán sikerült, sok jármű már a terv két-háromszorosát is túlteljesítette. Jelenleg több száz busz van a BKV-nál, amit gyakorlatilag azonnali hatállyal, nyugodt szívvel le lehetne selejtezni, hiszen a tervezett élettartamukon jócskán túl vannak már, egyre kevésbé felelnek meg a kor követelményeinek, az üzemeltetésük pedig egyre nehézkesebb, hiszen bizonyos típusok már olyan régóta nincsenek gyártásban, hogy az alkatrészellátásuk is megszűnt.

Hasonló csuklós Volvókat 2004 és 2006 között vásárolt a BKV újonnan, de később használtakat is vettek, amik ma már szintén húsz év körüliek

Némi bizakodásra adhat okot, hogy az elmúlt napok hírei szerint a BKV autóbusz-beszerzésre 30 milliárd forintos hitelt venne fel, ami – típustól függően – körülbelül 250–300 új jármű vásárlását tenné lehetővé. Emellett a „levegőben lóg” egy 100 járműves gázbusz tender, illetve további 111 dízel Conectót is lehívhat a BKV egy már meglévő szerződés keretében. A legjobb forgatókönyv esetén tehát a következő pár évben akár félezer új busz is forgalomba állhat a fővárosban, az elvi lehetőség tehát megvan arra, hogy a BKV járműparkjának több mint a fele (az össz-budapesti buszflottának pedig több mint a harmada) megújuljon.

De fontos hangsúlyozni, ez egyelőre elvi lehetőség, néhány év múlva majd visszatérünk rá, hogy mi valósult meg belőle.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek