Jön a nagy hálókocsiflotta-csere a ZSSK-nál

Korcsmáros Gábor   ·   2025.01.22. 08:40
wgs

Tíz, plusz opcionálisan még tizennégy hálókocsit vennének a szlovákok. Jelenleg a hálókocsiflottájuk átlagéletkora negyven év fölötti.

A ZSSK szlovák személyszállító vasúttársaság közbeszerzési versenyt hirdetett összesen tíz, plusz opcionálisan még további tizennégy korszerű hálókocsi beszerzésére. A hálókocsik a mostani európai standardhoz igazodnának, ami jelentős komfortnövelést jelentene az éjszakai utazásban. 

Tízéves karbantartással együtt rendelnék meg az új építésű vasúti kocsikat, a beszerzés becsült értéke 90 millió euró, azaz kocsinként 3,75 millió euró (amennyiben lehívják a teljes flottát). A vagonok klimatizáltak lesznek, fedélzeti wifi lesz bennük, ezen kívül garantáltan kényelmes ágyakat és zárható fülkeajtókat kérnek. A ZSSK szerkesztőségünknek eljuttatott közleményében azt írja, továbbra is erős a kereslet az éjszakai utazás iránt, nem csak nemzetközi, de belföldi forgalomban is, ez még akár jelentősen nőhet is, ha jobb, a jelenkornak megfelelő szolgáltatást tudnák nyújtani. 

Nem lesz nehéz érdemi javulást elérni az éjszakai utazás tekintetében, főleg Szlovákiában, a belföldi járatokon, hiszen a ZSSK hálókocsiflottájának átlagos életkora negyven év fölötti, s csak mindössze az egyharmada klimatizált. A szlovák hálókocsikat a Wagon Slovakia Košice magán társaság üzemelteti, belföldi forgalomban Kassa és Prága, Kassa és Pozsony, illetve Homonna és Pozsony között. A hálókocsik még a Bautzeni Vagongyárban épültek az akkori NDK-ban, élemedett koruk első látásra szembe tűnik, nem kizárólag az utastér kialakításán, hanem a vasúti kocsik műszaki állapotán is meglátszik.

A belföldi forgalomban használt WLAB hálókocsi mostani állapota (forrás: ZSSK)

A ZSSK már korábban is szeretett volna új hálókocsikat beszerezni, 2017-ben tizenhárom vagonra írtak ki közbeszerzési pályázatot, amit röviddel később megszüntettek. A szlovák vasúttársaság a közeljövőben új fekvőhelyes kocsik beszerzését is tervezi. Egy korábbi minisztériumi dokumentum szerint Szlovákiában az éjszakai vasúti összeköttetések liberalizálását tervezik, bár erről a kormányváltás óta semmit sem hallani, pedig nyílt versenypályázatot terveztek hirdetni az éjszakai járatokra Pozsony, Kassa, illetve Homonna között már a 2025/2026-os menetrendi időszakra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek