Idén döntés az Egységes Európai Légtérről

iho   ·   2013.05.11. 09:00
cim2

Az Európai Bizottság (EB) a tagországi légiirányítási rendszerek kapacitásának bővítése és egyszerűsítése érdekében május 6-án elfogadta azt a rendeletet, amely meghatározza az egységes légtérirányítási rendszer, a SESAR (Single European Sky ATM /Air Traffic Management/ Research Program) telepítéséhez szükséges technikai szabályokat és ösztönzőket – adja hírül a TTG Hírlevele.

Ugyanakkor az EB az eddiginél ambiciózusabb, és főleg kötelező érvényű célszámokat vár a tagállamoktól az egységes légiirányítási rendszer továbbfejlesztése során. A testület várhatóan 2013 végéig hoz döntést az Egységes Európai Légtér (Single European Sky – SES) 2015-2019 közötti teljesítménytervéről, amely a tagállamok majdani tervei alapján a SES további kiépítésének ütemét határozza majd meg.

A SES bevezetésének elsődleges célja, hogy a jelenleg még többnyire tagállami alapon szerveződő légtérirányítást egységes, európai uniós szintű irányítás váltsa fel. A folyamat első lépcsője a Funkcionális Légtérblokkok (Functional Airpsace Block – FAB) létrehozása, amelyek gyakorlatilag több tagállam légterének határok nélküli „összevonását” jelentik.

Az Európai Unió közlekedési miniszterei 2010 májusában állapodtak meg arról, hogy a rendkívüli helyzetek – például az akkori vulkánkitörés miatti légtérkorlátozások – hatékonyabb kezelése érdekében, fel kell gyorsítani a FAB-ok létrehozását, de ez a munka a tervezettnél jóval lassabban halad. Az európai égboltot ugyanis az egyes országok határai széttagolttá teszik, problémát okoz a váltás a különböző technológiák és eljárások között, valamint az irányítóknak sok esetben praktikusabb lenne átvenniük egy járatot még az országhatáron kívül.

A FAB-ok hatékony alkalmazásával javítható a repülés biztonsága, gazdaságosabbá válhat a légi közlekedés, mert az optimális működést nem akadályozzák az országok közti határok, így egyenesebbé válnak az útvonalak, s ez által jelentősen csökkenhet a károsanyag-kibocsátás, vagyis a repülőgépek által okozott légszennyezettség is. Mivel az egyenesebb útvonalak rövidebb repülési időt eredményeznek, a légitársaságok kevesebb üzemanyaggal tudnak repülni, mely hozzájárul ahhoz, hogy a repülés gazdaságosabbá, a repülőjegy árak olcsóbbá váljanak. A légtérblokkok kialakításával hosszútávon csökkenthető a késések száma is.

Az együttműködés révén lehetőség nyílik továbbá a közös eszközfelhasználásra és beszerzésre, melyek az egységesített folyamatokkal kiegészülve csökkentik a szolgáltatások költségét, ami végső soron tovább mérsékeli a repülőjegyek árát. A rendkívüli helyzetek – mint például a légkörbe kerülő vulkáni hamu okozta kockázatok – is egységesen kezelhetőek egy nagyobb régióra vonatkozóan, illetve a régiók közötti koordináció is egyszerűsödik. Az EB szerint ezáltal évente legalább 5 milliárd euróval csökkennének a költségek, felére mérséklődnének a légiirányítás anyagi terhei, megháromszorozódna az európai légtér kapacitása, és 10 százalékkal csökkennének a káros környezeti hatások.

A hazánkat is érintő Közép-európai Funkcionális Légtérblokk (Functional Airpsace Block Central Europe, FAB-CE) létrehozásáról szóló, a szlovéniai Brdo pri Kranju-ban 2011. év május 5-én aláírt megállapodás 2012. március 20. napján lépett hatályba. Ennek értelmében Magyarország hat másik állammal (Ausztria, Cseh Köztársaság, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szlovákia és Szlovénia) vállalta, hogy a FAB CE tagja lesz.

Kapcsolódó hírek