Így drónozd a vonatod

Károly Szabolcs   ·   2017.09.23. 13:45
400px_dronvonat

Számlálhatatlan fotót, videofelvételt láthatott már a nagyérdemű sok-sok vonatról a világ minden részéről, de ilyen látványos, akrobatikus elemekkel tűzdeltet szinte biztos, hogy még nem. Paul Nurkkala videóján az Egyesült Államokban, egy folyó menti völgyben lassan kanyarog egy rengeteg, különböző teherkocsiból (fedett, félpótkocsi-szállító, tartály, gabonás, pőrekocsi) álló szerelvény, amit a Union Pacific (UP) három vonó-, két köztes, és valószínűleg legalább egy toló dízelgépének jócskán több, mint húszezer lóerőnyi együttes ereje továbbít. Ezt az erődemonstrációt látva talán nem túlzás a vasúttársaságnak a mozdonyain is megtalálható „Building America” szlogenje, mely magyarul leginkább „Amerikát építjük”-nek fordítható. A repülő alkalmatosság még a mozdonyvezetőre is „ráköszön”, a vezérnek azonban láthatóan nem igazán tetszik a szokatlan vendég. Ami ezután következik, azt pedig leginkább csak az akrobatika és a harcdore freestyle kifejezésekkel lehetne pontosan körülírni. Mozgó járműre leszállás, teherkocsiba bekukkantás, híd főtartói közötti szlalom – és ez csak néhány mozzanat a teljes repertoárból. Az aláfestő zene is mi más lehetne, mint vasúti témájú: Gil Scott-Heron 1980-as The Train From Washington című szerzeménye (dalszöveg itt). Érdemes megtekinteni, professzionális munka! És valószínűleg nem túlzás a videó „Flight of the Year”, vagyis „Az év repülése” címe sem. A cikk szerzője majdnem elszédült a felvételt végignézve... A közlekedésbiztonsági kérdéseket azonban most inkább nem firtatjuk, az élmény legyen inkább a lényeg.

De hogy szakmai háttér is jusson a bő négy perces látvány mellé, az alábbiakban bemutatjuk tehervonatot mozgató mozdonyokat.

A szerelvény élén a UP 5330 pályaszámú, 2006-ban épített, ES44AC hattengelyes dízelgép AC45CCTE alváltozata dolgozik. A mozdony a General Electric (GE) Transportation Systems által 2002-2003 óta már több mint ötezer példányban megépített Evolution Series mozdonycsaládba tartozik. Egy kis „kódfejtés”: ES44AC, vagyis Evolution Series, 4400 lóerő (3280 kilowatt) teljesítmény, váltakozó árammal (AC) hajtott vontatómotorok. A 22,3 méter hosszú, 189 tonnás mozdonyban a GE GEVO-12 típusú V12-es dízelerőforrása dübörög, körülbelül százhúsz kilométer per óra legnagyobb tempóra képes. A gép igazi nehézsúlyú játékos: a tengelyek számát tekintve 31,5 tonna tengelynyomást produkál. A „tengeren túl” igencsak másak a vasúti terhelések Európához képest… A mozdony üzemanyagtartályaiba egy tankolásra 18900 liter gázolaj fér el. A Union Pacific 943-at üzemeltet a típusból.

Második vonógépként az 5038-as SD70M mormog. A szintén hattengelyes dízel-elektromos gépet 2002-ben építette az EMD. A Co’Co’ tengelyelrendezésű mozdony négyezer lóerős, V16-os dízelmotorja 480 kilonewton állandó vonóerőre képes. Az alaptípus SD70-et 1992 óta gyártja az EMD, a különböző változatokkal együtt már több mint négyezer épült meg. A 2004-ig 1609 példányban gyártott SD70M altípusból a Union Pacificnél 1452 szolgál, ebből ezret (!) egyetlen rendeléssel vásároltak.

A harmadik vonógép kilétét nem lehet megállapítani a felvételből, viszont a két közbülső mozdonyét igen. A trakcionálásba a szerelvény körülbelül közepén besegítő egyik olajfaló óriás a 6963-as pályaszámú AC4460CW. Az EMD által 2000-2001 során épített, 23,16 méter hosszú, százhúsz kilométer per órás tempóra képes mozdony sem pehelysúlyú versenyző: 192 tonnát nyom, ami a Co’Co’ tengelyelrendezés alapján harminckét tonnás tengelynyomásnak felel meg. A nagy tömeghez iszonyat erő is tartozik: a 4500 kilowatt (6000 lóerő) teljesítményű, V16-os dízelerőforrás 75 mérföld (121 kilométer) per órás sebességre képes gyorsítani, 840 kilonewton indító, és 740 kilonewton tartós vonóerő mellett.

A másik a 2013-ban épült 8069-es, ami az ES44AC-verzió ES44AH (C45AH) alverziójának egy tagja. A „H” betű a „heavy” szót, vagyis a még nagyobb tömeget hivatott jelenteni, nem véletlenül: a 4400 lóerős, hattengelyes gépezet 196 tonnát nyom. A típusból 216 található a UP-nál.

Hogy a több tucat teherkocsi végén dolgozott-e egy vagy több tológép, az nem derül ki a videóból – a készítő túl hamar visszahívta a drónját ahhoz, hogy ezt észlelni lehessen. Ez a kis „baki” azonban semmit sem von le a felvétel élvezeti értékéből.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek