Így épül a „kettes villamos”

Ács Attila   ·   2011.08.16. 11:00
igyepul_fooldal

A „kettes villamos” Debrecen „négyes metrója” – lassan már két évtizede, hogy először felmerült az ötlet a viszonylat létrehozására, azonban sokáig nem történt semmi. Az első tanulmányterv 2000-ben készült el, az ilyenkor szükséges körök lefutása után az Európai Unió végül – a hazai városok közül elsőként – 2008-ban bólintott rá a város pályázatára, így támogatásukat élvezve azóta elviekben sínen van a dolog. Noha a kezdet nem volt zökkenőmentes, és sajnos a folytatást még inkább nem lehet annak nevezni, úgy tűnik, hogy az álom kezd végre valósággá válni – egy közhellyel élve: jobb később, mint soha.

A projekt „kettes” villamosként épült be a köztudatba, illetve hivatalosan is így fut, bár a szolgáltatóváltással egy időben megvalósult átszámozások kapcsán – aminek a lényege az volt, hogy egy számhoz csak egy viszonylat tartozzon a jármű jellegétől függetlenül – tulajdonképpen már az elnevezés is problémássá vált. Hiszen a 2-es busz időközben 42-essé változott, viszont 2-es trolibusz továbbra is létezik, így vagy ezt kellene átszámozni, vagy a villamosnak kellene egy új számot kitalálni (például a jelenleg használaton kívüli 5-9 intervallumból), hogy az új viszonylat illeszkedjen a két évvel ezelőtt – nagyon helyesen – bevezetett koncepcióba.

A vonalvezetés tulajdonképpen adta magát, hiszen a kiváltandó 31-es számú buszviszonylat – amely két nagy lakótelepet köt össze a belvárossal és a vasútállomással – akkoriban egyértelműen a legforgalmasabbnak számított Debrecenben. A ’90-es évek elején még gyorsjárat is közlekedett itt, ez mondjuk később megszűnt, de az alapjáratok 2-3 perces követése egészen az évtized végéig megmaradt. 2001-ben, a Piac utca egy részének sétálóutcává átépítésekor a járat útvonala véglegesen megváltozott: nyugati irányból, a Hunyadi–Rákóczi–Burgundia–Kossuth utcákon kerülte meg ezt a szakaszt, illetve létrejött a 32-es viszonylat is, ami kezdetben gyorsjáratként működött a Nagyállomás és a Doberdó utca között, az Erzsébet utca felé. Ez viszont nem bizonyult hosszú életűnek, így később ez is megállt minden megállóban, és az útvonala is megváltozott: annyiban tér el a 31-esétől, hogy a Kossuth teret nyugatról kerüli meg a Bethlen–Hatvan–Nyugati–Széchenyi utcákon át.

Mára mindkét módosított viszonylatot megszokták és megszerették a debreceniek, így némi érvágást jelent majd, hogy ezek megállóinak egy részét – Segner tér, helyközi autóbusz-állomás, Fórum – nem érinti a jövőben az új villamosvonal. Természetesen ma már a két-három perces követés is csak egy szép emlék; a magasabb viteldíjak és a motorizációs fok növekedése miatt az utasszám folyamatosan csökken, emiatt a buszok is ritkábban járnak, jelenleg tanítási időszakban, csúcsidőben, a közös szakaszon öt percenként.

Az új járművek beszerzésével lassan három éve próbálkozik a város, azonban még mindig nem tudni, hogy a legújabb tender eredményes lesz-e, hiszen a korábbiakhoz hasonlóan ezt is többen megtámadták. Ettől függetlenül néhány héttel ezelőtt megkezdődött a pálya építése is (a kocsiszín átépítése már régebb óta tart); így ha minden jól megy, akkor 2013-ban indulhat meg a közlekedés a második (de nem feltétlenül „kettes” számú) villamosvonalon. A munkálatok jelenlegi állapotáról a alábbi galéria igyekszik tájékoztatást nyújtani:

A képre kattintva galéria nyílik meg!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

V0: hamarosan indul a nyomvonalsáv környezeti vizsgálata

iho/vasút   ·   2022.05.16. 15:00

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület közbeszerzési eljárást írt ki az élővilág előzetes felmérésére és környezeti hatástanulmány készítésére, valamint az új nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzésére, melyek a leendő teherforgalmi vasútvonal nyomvonalának kijelöléséhez szükségesek.